نیوز سیتی!
19 بهمن 1401 - 22:04

۵۰ واحد تولیدی ظرفیت خود را افزایش دادند

اردبیل- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: براساس سیاست وزارت صمت برای بهره‌گیری از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی، ۵۰ واحد در استان اردبیل ظرفیت تولید خود را افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین صادقی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر یک‌هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در استان اردبیل فعال است که در ۲ سال اخیر توان تولید آنها شتاب گرفته است.

وی جایگاه ۱۸ استان اردبیل را در حوزه صنعت یادآور شد و تصریح کرد: این واحدهای تولیدی زمینه اشتغال ۲۷ هزار نفر را فراهم کردند و سهم صنعت از اشتغال استان نیز ۲۷ درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در سامانه بهین‌یاب جواز تأسیس یک‌هزار و ۲۸۰ واحد به ثبت رسیده و ما ۳۲۰ طرح صنعتی ثبت شده را در این سامانه شاهد هستیم که پیشرفت بالای ۲۰ درصد دارند که با بهره‌برداری از آنها فرصت اشتغال ۱۴ هزار نفر تا ۲ سال آینده فراهم می‌آید.

صادقی استان اردبیل را در تولید برخی از محصولات صنعتی با برند معروف و جایگاه مناسب بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: ۸۰ درصد نیاز کشور در حوزه ام. دی. اف و اچ.پی.ال در این استان تأمین می‌شود و ما با شرایط متفاوتی در تولید و عرضه محصولات این حوزه روبه‌رو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اردبیل با بهره‌برداری از واحدهای جدید در تولید توپ ورزشی و اسباب‌بازی نیز به عنوان یک قطب به شمار می‌آید و در تولید شیرآلات بهداشتی نیز ۵۰ درصد ظرفیت تولید این محصولات متعلق به این استان است.

صادقی اضافه کرد: در تولید و بسته‌بندی آب‌های معدنی نیز با راه‌اندازی شهرک تخصصی آب در نیر ۲۵ درصد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود و با توجه به راه‌اندازی کارخانه لاستیک‌سازی در این استان به ویژه تولید لاستیک‌های رادیون کامیون و اتوبوس، ۳۵ درصد لاستیک استاندارد کشور برای خودروهای سنگین و ۲۰ درصد برای خودروهای سبک در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت را استفاده از ظرفیت‌های خالی برای تکمیل واحدهای تولیدی اعلام کرد و ادامه داد: ۵۰ واحد تولیدی در استان در سال‌های اخیر ظرفیت تولید خود را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش دادند و ما تلاش می‌کنیم تا این توانمندی‌ها را همچنان افزایش دهیم.

صادقی بیان کرد: با تولید محصولات با کیفیت در این استان در بخش ام. دی. اف ۹۷.۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را شاهد هستیم و همچنان تاکید بر تقویت این صنایع سودآور است.

توسعه ۳۲۰ طرح در اولویت

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تاکید بر احیای واحدهای راکد اظهار کرد: با همکاری بانک‌های عامل در ۱۰ ماهه امسال ۷۴ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند و احیای ۷۰ واحد دیگر در دستور کار است.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم تا پایان سال ۳۶ واحد دیگر را نیز احیا کرده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به چرخه تولید بازگردانیم تا امکان اشتغالزایی بیشتر فراهم آید.

صادقی ورود استان اردبیل را به باشگاه یک‌هزارتایی‌ها یادآور شد و گفت: در این زمینه ۱۵ واحد مؤثر که فرصت اشتغال ۱۴ هزار نفر را فراهم می‌آورند، در اولویت توجه و حمایت است و سعی ما بر این است تا این واحدها هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند.

وی افزود: ۳۲۰ طرح تولیدی و اقتصادی نیز در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که امیدواریم با ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ تأمین منابع مالی این واحدها را نیز انجام دهیم.

صادقی ضرورت توسعه پرشتاب اراضی صنعتی را در این استان یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۳۲۰ هکتار زمین برای توسعه صنایع در این استان تأمین شده و تلاش بر تأمین زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات و واگذاری این زمین‌ها به سرمایه‌گذاران هستیم.

وی برقراری توازن سرمایه‌گذاری را در مرکز استان و ۱۲ شهرستان یادآور شد و اضافه کرد: در این راستا ۱۵ طرح بزرگ برای استقرار در شهرستان‌ها پیگیری می‌شود که امیدواریم با همت استاندار اردبیل هر چه سریع‌تر این طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

صادقی تکمیل زنجیره تولید را در بخش صنایع سلولزی، قطعه‌سازی و قالب‌بندی و همچنین صنایع شیمیایی و پلیمری یادآور شد و بیان کرد: عمده واحدهای صنعتی نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش و حتی سرمایه ثابت دارند ولی بانک‌ها به بهانه منابع و مصارف از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار تحرک بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، امیدواریم در تخصیص مواد اولیه واحدهای تولیدی به ویژه از طریق صنایع پتروشیمی اقدامات مؤثری انجام شود تا ما بتوانیم نیاز واحدهای تولیدی را به مواد اولیه رفع کنیم.

صادقی در مورد بسته‌بندی آب‌های معدنی نیز تصریح کرد: متأسفانه در کشور از سوی بانک‌ها و به بهانه‌های مختلف این صنعت به عنوان صنایع اشباع شده معرفی می‌شود و از پرداخت تسهیلات به این حوزه خودداری می‌شود در حالی که همچنان تلاش بر توسعه صنایع بسته‌بندی آب در این استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل عدم همخوانی کد اختصاص یافته بهین‌یاب و سامانه محیط زیست را از دیگر مشکلات و دغدغه‌ها برشمرد و گفت: امیدواریم با حل این موانع و مشکلات واحدهای تولیدی با قوت و توان مضاعف در عرصه اقتصادی حضوری مؤثر داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1028470

مهمترین اخبار ایران و جهان: