نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 12:17

تخریب و ساماندهی ۳۰ قطعه آب بندان غیرمجاز در گلستان

گرگان- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از تخریب و ساماندهی ۳۰ قطعه آب بندان احداثی در مسیر گرگانرود به مساحت ۶۸ هکتار در مناطق بالادستی سد وشمگیر خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد تیموری صبح جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای شروع عملیات تخریب آب بندان های غیرمجاز در مسیر گرگانرود، تاکنون ۱۷ مجموعه آب بندان (حدود ۳۰ قطعه) به سطح ۶۸ هکتار تخریب شده است که بر اساس برآوردها حجم آن حدود ۱.۲ میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: یکی از موضوعاتی که به عنوان چالش جدی محسوب می‌شود برداشت غیراصولی و غیر مجاز از منابع سطحی مثل رودخانه‌ها است.

وی ادامه داد: در مناطق بالادست سد وشمگیر بر روی رودخانه گرگانرود، ده‌ها آب بندان با وسعتی معادل هزار و ۳۰۰ هکتار و ظرفیت آبگیری حدود پنج تا ۶ میلیون متر مکعب وجود دارد که از روان آب‌های بالادستی به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنند در حالی که این میزان آب باید وارد کاسه این سد شود.

تیموری گفت: استان گلستان از نظر ظاهری منطقه‌ای سرسبز با چشم‌اندازهای بدیع است و تصور اینکه گلستان گرفتار کم آبی باشد بسیار سخت است.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردها در مجموع ۲.۵ میلیارد مترمکعب انواع منابع آب در گلستان وجود دارد که بر اساس جمعیت، به هر گلستانی هزار و ۲۵۰ متر مکعب آب تعلق می‌گیرد و این رقم بسیار پایین‌تر از سرانه آب در استان‌های دیگر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1031126

مهمترین اخبار ایران و جهان: