نیوز سیتی!
24 اسفند 1401 - 19:57

ساماندهی ۵ هزار نخبه در کشور برای جذب در دستگاه‌های اجرای

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از ساماندهی 5 هزار نخبه برای جذب در دستگاه‌های اجرای کل کشور برای سال آینده خبر داد و گفت: 20درصد از ظرفیت جذب در دستگاه‌های اجرای را به بنیادملی نخبگان اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ناصر باقری‌مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران در نشست هم اندیشی جمعی از نخبگان، مستعدین برتر و اساتید دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه نخستین کاری که بنیاد ملی نخبگان برای سال آینده عملی خواهد کرد بحث اشتغال نخبگان و جذب آنها در دستگاه‌های اجرای است، اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان این آمادگی را دارد که بر اساس نیازهای کارشناسی دستگاه‌های اجرای هر استان هر تعداد که به ما اعلام شود از طریق سازمان اداری استخدامی، نخبگان را جذب و متناسب با نیازی که استان دارد افراد را معرفی تا مشغول به فعالیت بشوند.

 قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران با اشاره به اینکه بهتر است افراد جذب شده در دستگاه‌های اجرای بومی خود استان باشد، تصریح کرد: برای  سال آینده در کل کشور ۵ هزار نفر ساماندهی می‌شود که بخشی از این تعداد سهمیه استان زنجان است.

وی به عملیلاتی شدن ۲۶ طرح کلان ملی توسعه فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح‌ها از ظرفیت یک هزار نفر از نخبگان استفاده خواهد شد.

باقری مقدم به طرحی با عنوان بورسیه صنعتی نیز اشاره کرد و افزود: طبق توافقی که با وزارت علوم شده است به سراغ صنایع خواهیم رفت، مثلا صنایع بزرگ استان زنجان مثل شرکت ایران ترانسفو می‌توانند با ما به صورت مشترک بورسیه صنعتی را اجرا کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران اضافه کرد: امسال بنیاد ملی نخبگان طرح مذکور را برای نخستین بار اجرا کرد که  نتیجه خوبی حاصل شد به طوری که ۹۰ نفر از کنکوری‌های استان یزد که رتبه زیر یک هزار را کسب کرده بودند جذب صنایع استان یزد شدند.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان یک استان علوم پایه( علوم ریاضی، فیزیک، زیست شناسی و شیمی) است، ادامه داد: برای افرادی که صاحب رتبه‌های زیر۱۰۰ باشند و یا در المپیادها مقام بیاورند، اگر رشته‌های علوم پایه را انتخاب کنند، یک استاد راهبر به این افراد اختصاص می‌دهیم تا بدون کنکور تا دکتری ادامه تحصیل و بعد عضو هیات علمی شوند.

باقری مقدم در ادامه به بحث جذب مستعدان و نخبگان و فارق  التحصیلان دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد از سهمیه جذب در دانشگاه‌ها را به بنیاد علمی نخبگان داده‌اند تا بعد از ارزیابی‌ها، افراد را به دانشگاه‌ها معرفی کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ایران اضافه کرد: همچنین ۲۰درصد از ظرفیت جذب در دستگاه‌های اجرای را هم به بنیاد اختصاص داده‌اند.

وی به بحث مسکن نخبگان علمی نیز اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مصوبه اخیر دولت دانشگاه‌های که می‌توانند زمین در اختیار بنیاد  قرار بدهند و به آن میزانی که زمین اقتضاء بکند واحد مسکونی ساخته می‌شود و این واحد‌ها بین اساتید جوان خود دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیانی که در اکوسیستم همان دانشگاه شکل گرفته‌اند، تخصیص داده می‌شود.

 پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1095326

مهمترین اخبار ایران و جهان: