نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 20:57

بوم راهبردی حل بحران جمعیتی چهارمحال و بختیاری تدوین شد

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به پایین بودن نرخ سطح جانشینی و کاهش فرزندآوری در استان، برنامه عملیاتی تحت عنوان بوم راهبردی حل بحران جمعیتی تدوین شده و کاهش پیامدها و چالش‌های بحران جمعیت را با نگاه استانی هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، علی احمدی گفت: آمار باروری در استان چهارمحال و بختیاری نگران‌کننده است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای جانشینی طبیعی جمعیت لازم است هر زن در بازه سنی باروری خود، به‌صورت عملی ۲.۱ تا ۲.۲ فرزند زنده به دنیا بیاورد اما از لحاظ نظری این شاخص باید بالای ۲.۵ باشد، افزود: به این موضوع سطح جانشینی جمعیت گفته می‌شود و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت این رقم در دهه ۶۰ در ایران ۶.۸ بود ولی در سال ۹۹ این رقم به کمتر از ۲ رسیده است.

احمدی با اشاره به اینکه نرخ باروری در استان ۱.۷ است، اظهار داشت: با توجه به پایین بودن نرخ سطح جانشینی و کاهش فرزندآوری در استان، برنامه عملیاتی تحت عنوان بوم راهبردی حل بحران جمعیتی تدوین شده و کاهش پیامدها و چالش‌های بحران جمعیت را با نگاه استانی هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: این بوم به همت ستاد جمعیت فرمانداری‌های یازده‌گانه استان و شبکه‌های بهداشت در حال اجراست.

رئیس مرکز بهداشت استان مطرح کرد: بر اساس این بوم، جبهه جمعیت استان تشکیل شده و شروع به عضوگیری کرده است.

احمدی بیان داشت: برای دانلود محتوا و عضویت در این جبهه، وب‌سایت Pm.skums.ac.ir در دسترس قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بوم راهبردی جمعیت استان، ۴۰ راهبرد و فعالیت مهم تدوین شده است، افزود: اجرای هر یک از این برنامه‌ها با چند سال فعالیت در حوزه جمعیت برابری می‌کند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1080026

مهمترین اخبار ایران و جهان: