نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 15:15

استان اصفهان با کمبود ۱۵ هزار معلم مواجه است/ راه‌اندازی دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: استان اصفهان در حال حاضر با کمبود ۱۵ هزار معلم مواجه است که برای حل قسمتی از این کمبود دانشجو معلمان ورودی‌های ۱۳۹۸ در حال تحصیل را به کلاس‌ها فرستادیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی‌اکبر کجباف رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان استان اصفهان و دبیر جشنواره رویش در نشست خبری هفتمین گردهمایی سراسری تشکل‌های دانشجویی با اعلام اینکه  از ۱۶ الی ۲٠ اسفند میزبان هفتمین گردهمایی تشکل‌های دانشجویی هستیم، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان دنبال است فعالیت‌‌های خود را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پیش ببرد تا دانشجومعلمان در مسیر پویایی گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت موتور پیشران حرکت جامعه است، افزود: یکی از اولویت‌های مهم دانشگاه فرهنگیان بسترسازی برای فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی است تا در این راستا شاهد تقویت و گسترش فعالیت‌ها میان دانشجومعلمان باشیم و زمینه رقابت سالم میان تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها شکل بگیرد.

کجباف با بیان اینکه اجازه بروز و ظهور به تمام تشکل‌های رسمی را می‌دهیم تا این رقابت سالم باعث پیشرفت دانشجومعلمان شود، تصریح کرد: در راستای نهادینه کردن هویت کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌ها و ارتقای شایستگی‌ها دنبال بودیم تا گردهمایی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان استان اصفهان پیرامون هدف گردهمایی تشکل‌های دانشجویی یادآور شد: هدف از برگزاری این گردهمایی معرفی استعدادها و ظرفیت‌های دانشجو معلمان در حوزه کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی است تا از این طریق هم‌افزایی بیشتر و زمینه آشنایی فراگیر دانشجویان را با ساختار تشکیلات داشته باشیم و در ادامه دانشجو معلمان را به فعالیت‌های گروهی ترغیب کنیم.

وی اظهار کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ۴ برنامه را در این نشست انجام خواهد داد که شامل جشنواره رویش دانشجویی، حرکت ویژه انجمن‌های علمی و دو دوره توانمندسازی دبیران تشکل‌ها و کانون‌های مهدویت است.

کجباف گفت: در بخشی دیگر از گردهمایی، نمایشگاهی از ظرفیت و استعداد انجمن‌ها و کانون‌ها را به نمایش خواهیم و از طرفی الگو، ایده و گرفتن از دیگر کانون‌ها و تشکل‌ها از اهداف دیگر این جشنواره است.

وی بیان داشت: ایام برگزاری گردهمایی با میلاد حضرت مهدی(عج) هم‌زمان است و برنامه ویژه‌ای را شب نیمه شعبان در دانشگاه خواهیم داشت تا برای دانشجویان مفید و مؤثر باشد.

بخشی از مشکل خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان حل شده است

رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: پس از چالش‌های مختلف، آموزش‌وپرورش بخشی از ظرفیت‌ها را در اختیارمان گذاشت و در آذر و دی موفق شدیم بخشی از افراد واجد شرایط را اسکان دهیم و حدود ۲٠٠ نفر نیز به‌صورت مجازی باشند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان در راستای تقویت بنیه علمی دانشجومعلم‌ها و اساتید برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد،  توضیح داد: در این راستا دوره‌های توانمندسازی و کارگاه‌های تخصصی برای اساتید و طرح‌های پژوهشی در نظر گرفته‌ شده است.

کجباف با بیان اینکه با حدود هزار و ۴٠٠ مهارت‌آموزی که داریم، درمجموع در سال جاری حدود ۸ هزار و ۵٠٠ دانشجو داریم، عنوان کرد: برای جذب معلم تراز انقلاب از طرح تعاون استفاده کردیم که در این راستا با دانشگاه اصفهان طرحی امضا کردیم و قرار بر این شد از اساتید دانشگاه در جهت تقویت بنیه علمی و راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان استان اصفهان ادامه داد: حدود ۶ رشته در دانشگاه فرهنگیان ظرفیت ایجاد کارشناسی ارشد را دارند و زمانی که با دانشگاه اصفهان صحبت شد، تعدادی از استادان مربوطه اعلام آمادگی کردند و قرار شد با ۶ استاد، رشته‌های تحصیلات تکمیلی را برای سال آینده داشته باشیم.

در ساختار دانشگاه‌های فرهنگیان تغییراتی ایجاد خواهد شد

وی یادآور شد: جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان ماه گذشته برای اولین بار با ریاست جمهوری برگزار و ساختار جدید آن تصویب شد که در این ساختار پردیس نخواهیم داشت و دانشکده خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه‌ فرهنگیان استان اصفهان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص توجه به دانشگاه‌های فرهنگیان اعلام کرد: در سال گذشته هزار نفر از دکترمعلم‌های آموزش‌وپرورش مجوز جذب گرفتند و علاوه بر این تعداد، ۳٠٠ نفر هم از طریق وزارت علوم جذب خواهند شد و با این تعداد ظرفیت‌مان ۲/۵ برابر خواهد شد.

کجباف اظهار داشت: استان اصفهان در حال حاضر با کمبود ۱۵ هزار معلم مواجه است که برای حل قسمتی از این کمبود دانشجو معلمان در حال تحصیل ورودی‌های ۱۳۹۸ که حدود ۲ هزار و ۱۳٠ نفر بودند را به کلاس‌ها فرستادیم و امید است در افق ۸ ساله شرایط تأمین معلمان را داشته باشیم.

دانشگاه فرهنگیان ۱۷ رشته کارشناسی دارد

در بخشی دیگر از این نشست حمیدرضا کاشفی قائم‌مقام جشنواره رویش با بیان اینکه در اصفهان میزبان هفتمین گردهمایی را با حدود ۶٠٠ دانشجو معلم خواهیم بود، اظهار داشت: در دانشگاه فرهنگیان ۱۷ رشته کارشناسی، ۲ رشته کارشناسی ارشد داریم و ۶ رشته کارشناسی ارشد نیز افزوده خواهد شد.

همچنین مجید یاری، دبیر جشنواره رویش پیرامون جزئیات برنامه برگزاری جشنواره تصریح کرد: در روز سه‌شنبه ورود دانشجویان به اصفهان را داریم، عصر سه‌شنبه جشن نیمه شعبان را در پردیس فاطمة‌الزهرا(س) و در روزهای چهارشنبه تا جمعه کارگاه‌های توانمندسازی و نمایشگاه‌ها را در ۴ محور خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: برای دبیران مهدویت، دو بازدید از نمایشگاه‌های مهدویت خواهیم داشت و دبیران تشکل‌ها نیز موضوع جهاد تبیین و آسیب‌های تشکیلاتی را دارند، همچنین بازدید از گلستان شهدا و اصفهان‌گردی را برای دانشجویان پیش‌بینی کردیم و برنامه اختتامیه نیز صبح شنبه در سالن شیخ‌بهایی با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد. 

پایان پیام/۶۳۱۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1072170

مهمترین اخبار ایران و جهان: