نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 10:21

مسیر اهل‌بیت (ع) با زبان رساتر بیان و تبیین شود

زنجان-معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: امروز باید مسیری را که اهل‌بیت (ع) برای ما ترسیم کرده‌اند، به زبان رساتر و گویاتر بیان و تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شهامی شامگاه شنبه در آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس «راوی عشق» با تاکید بر اینکه برای تبیین و بیان بهتر مسیری که اهل‌بیت (ع) برای به ترسیم کرده‌اند، باید زبان گویاتر و رساتری نسبت به گذشته داشته باشیم، اظهار کرد: برای تحقق این امر باید رویکردهای جدیدی را در آیین بزرگداشت اهل‌بیت (ع) اتخاذ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ چنین رویکردی در عزاداری‌ها زمینه را برای خرسندی اهل‌بیت (ع) و نیز نشان دادن عظمت ایشان به معنای واقعی کلمه فراهم خواهد کرد، ادامه داد: برای عملیاتی کردن این نوع نگان و نگرش در عزاداری‌ها همه باید پای کار باشیم تا این مسیر به صورت رساتر و گویاتر به جهانیان انتقال پیدا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از عکاسانی که یکی از میراث ناملموس جهان اسلام را در زنجان به تصویر کشیدند، عنوان کرد: بی‌شک یوم‌الزینب بعد از منا و یوم‌العباس بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان و به طور کل اجتماع انسانی قلمداد می‌کشد و همین موضوع فرصت ارزشمندی برای ثبت این واقعه است.

سید سعید صفوی با یادآوری اینکه ۹ میراث ملموس معنوی مختص مردمان پایتخت شور و شعور حسینی است، خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه زینبیه اعظم زنجان در سال ۱۳۸۸ ثبت ملی شد، آیین عزاداری آن نیز در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس به ثبت رسید و زنجانی‌ها از حیث برخورداری از این میراث در کشور از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند.

رئیس هیئت امنای زینبیه اعظم زنجان نیز در ادامه این مراسم، از زینبیه اعظم به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی با قدمت ۵۰۰ ساله یاد کرد و گفت: فارغ از برگزاری آیین عزاداری زینبیه اعظم زنجان در روز یوم‌الزینب هر سال، این مکان مقدس در طول هر سال اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی می‌کند.

عباس محمدی از حضور بیش از ۸۰ عکاس از سراسر کشور در نخستین سوگواره ملی «راوی عشق» خبر داد و افزود: در این سوگواره شاهد ارسال ۱۴۳۱ اثر در دو بخش حرفه‌ای (۹۰۵ اثر) و پویش مردمی (۵۲۶ اثر) بودیم، به همین خاطر سال آینده شاهد برگزاری دومین دوره این سوگواره ملی در زنجان خواهیم بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم و در بخش عکاسی حرفه‌ای، عنوان نخست به مجید خالقی‌مقدم از اردبیل رسید، امین رحمانی از قزوین در جایگاه دوم ایستاد و علیرضا مقدم از زنجان عنوان سومی را از آن خود کرد. همچنین در این بخش، فضه عالمی به همراه محمدرضا خانی از زنجان شایسته تقدیر شناخته شدند. منتخب اثر برتر در بخش عکاسی حرفه‌ای نیز به مهدی الماسی، مجتبی جعفرلو، شیما کرمانی و پویا بیات از زنجان، مهدی حسنی و داود کهن‌ترابی از البرز رسید.

بخش دوم این سوگواره نیز اختصاص به ۱۰ اثر پویش مردمی (عکاسی با موبایل) داشت که در این بخش امیرحسین زمانی به همراه فاطمه پیری، فرهاد کریمی و محمدمهدی خسروی از زنجان، زهره محمدی از قم، جاوید خدمتی (سه اثر) از اردبیل، عباس مومن از تهران و معصومه عبدی از مرکزی حائز رتبه شدند و عنوان جوان‌ترین شرکت کننده در این سوگواره نیز به ایلیا رایا از زنجان رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1472570

مهمترین اخبار ایران و جهان: