نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 07:25

منابع، مصارف و برداشت‌های حوضه زاینده‌رود شفاف‌سازی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در راستای شفاف‌سازی مقادیر منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود مرکز پایش داده‌های منابع و مصارف آب را ایجاد کرده است.

 حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در راستای شفاف‌سازی مقادیر منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود اقدام به پیاده‌سازی و ایجاد مرکز پایش داده‌های منابع و مصارف آب کرده است.

وی افزود: پیاده‌سازی این مرکز در دو بخش سخت‌افزاری و زیرساخت و همچنین نرم افزاری و بانک‌های اطلاعاتی از سال ۱۴۰۰ شروع شد.

ساسانی گفت: با افتتاح این مرکز رضایتمندی ذینفعان با ارائه آمار و شفاف‌سازی داده‌ها تأمین می‌شود و منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود و برداشت‌ها کنترل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر اینکه هدف از مرکز پایش و مدیریت داده‌های بر خط منابع و مصارف آب استان اصفهان ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف، مدیریت و به اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی و ایجاد محیط مشارکتی است، خاطرنشان کرد: کلیه ایستگاه‌های هیدرومتری، تبخیرسنجی، باران‌سنجی و همچنین شبکه پایش آب زیرزمینی مستقر در حوضه آبریز زاینده‌رود و سایر حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مهم استان مجهز به ادوات ثبات و برخط ثبت جریان شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر عملیات تجهیز و ساخت مرکز پایش منابع و مصارف آب انجام شده و در مرحله بهره‌برداری است.

ساسانی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان قادر است در بخش تخصصی نسبت به طراحی مدل‌های تحلیلی مبتنی بر داده‌ها و فرآیندهای لازم، یکپارچه‌سازی داده‌ها، سامانه جامع تولید و گردش اطلاعات و استقرار داشبوردهای مدیریتی و تخصصی از طریق این سامانه اقدام کند.

وی افزود: مصارف آب در بخش صنعت و در بخش شرب با مانیتورینگ سامانه چم آسمان و همچنین خط انتقال یزد به صورت برخط پایش می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان عنوان کرد: در بخش مصارف کشاورزی سه شبکه مدرن نکوآباد آبشار و رودشتین به ادوات برخط ثبت جریان مجهز و در حال حاضر در مرحله کالیبراسیون و صحت سنجی نتایج بوده و اطلاعات آب تحویلی به هر کدام از شبکه‌ها به صورت برخط قابل رصد و پایش است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف آب زیرزمینی و چاه‌های بهره‌برداری نیز نسبت به تجهیز چاه‌های با مصرف بالا به کنتورهای حجمی و هوشمند اقدام و به مرور اطلاعات و داده‌های برداشت می‌شود، در این بخش نیز پایش به صورت برخط پایش و قابل اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی خواهد شد.

ساسانی با بیان اینکه در حال حاضر امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات تحلیلی وجود دارد، گفت: تاکنون برای ساخت این مرکز ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش فارس، مرکز پایش و مدیریت داده‌های بر خط منابع و مصارف آب اصفهان با حضور مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، محمد علی احمدی فرماندار اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و دیگر معاونان و مدیران شرکت‌ آب منطقه‌ای اصفهان افتتاح شد. این سامانه از طریق نشانی http://sapad.esrw.ir  در دسترس متخصصان و مدیران آب است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1478126

مهمترین اخبار ایران و جهان: