نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 12:42

دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی برای خوزستان چه کرد؟

دستیابی به رکورد تولید گندم در کشور و استمرار رتبه نخست خوزستان از دیگر اولویت‌های سیزدهم است که در این راستا تولید گندم در استان خوزستان از افزایشی 59 درصدی برخوردار بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،  استان خوزستان با دارا بودن خاک حاصلخیز، اراضی گسترده کشاورزی و دارا بودن یک سوم از ظرفیت آبهای جاری کشور در بستر رودخانه‌های پر آبی نظیر کارون، کرخه، دز، زهره، مارون دو جراحی، از قطب های مهم کشاورزی در کشور است از این رو دولت سیزدهم در راستای سیاست‌های حمایتی خود از بخش کشاورزی، توسعه کشاورزی در خوزستان را در دستور کار قرار داد.

تصویب الگوی کشت تابستانه در سال‌های زراعی گذشته و پیش‌رو در حوضه کرخه، مدیریت تامین و هماهنگی در توزیع نیازمندی‌های کشاورزان خوزستان، دستیابی به رکورد تولید گندم در کشور و استمرار رتبه نخست خوزستان بخشی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی در این استان است.

 

تصویب الگوی کشت تابستانه

پس از وقوع سیلاب در سال 1398 در حوضه آبریز کرخه، کشاورزان سطح زیر کشت شلتوک را افزایش دادند و این اقدام این در حالی صورت گرفت که این منطقه دارای نیازهای آبی دیگری نظیر تامین آب شرب، حقابه تالاب هورالعظیم و آب مورد نیاز دام‌های سنگین به ویژه گاومیش‌ها بود. از این رو دولت سیزدهم با همراهی و همکاری استانداری خوزستان اقدام به تصویب الگوی کشت تابستانه‌ی مبتنی بر کشت محدود و جایگزین شلتوک کرد.

در عین حال تشکیل قرارگاه‌های سازگاری با شرایط خشکسالی در فرمانداری‌های حوضه کرخه، افزایش ظرفیت‌های موجود به خصوص در ایجاد و توسعه استخرهای آبتنی و سامانه‌های مه‌پاش در محل‌های نگهداری گاومیش‌ها، پیگیری پوشش کامل بیمه دام، برگزاری گردهمایی با فعالین صنفی بخش کشاورزی، معتمدین محلی و کشاورزان از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در راستای مدیریت منابع آبی در استان خوزستان بود.

تامین آب شرب، مسائل زیست محیطی و برنامه‌ریزی برای کشت‌های دائمی مانند باغات و نخلستان‌ها از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم در استان خوزستان است که با هدف مدیریت منابع آبی در این راستا اقداماتی نظیر با محاسبه کارشناسی سطح زیر کشت، نوع کشت، برآورد میزان آب مورد نیاز و مدیریت توزیع آب را در دستور کار قرار داد.

 

توجه به نیازهای کشاورزان خوزستان اولویت دولت سیزدهم

توجه به نیازمندی‌های کشاورزان خوزستانی نیز از رویکردهای دیگر دولت سیزدهم در این استان بود که در این زمینه برنامه‌ریزی برای تامین سوخت مورد نیاز برای فعالیت‌های کشاورزی در سطح استان به ویژه سوخت مورد نیاز 33 هزار دستگاه تراکتور و سایر ادوات کشاورزی از قبیل تیلر و کمباین، همچنین پیگیری تامین نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود شیمیایی مورد نیاز با ایجاد هماهنگی با شرکت‌های پتروشیمی و تامین و توزیع بذر و سایر نهاده های کشاورزی با همکاری استانداری خوزستان انجام شد.

در عین حال پیگیری مطالبات کشاورزان از جمله کلزاکاران و گندمکاران با هدف جلوگیری از فروش خارج از شبکه خرید تضمینی و ترغیب کشاورزان برای کاشت محصول راهبردی گندم در سال های آینده‌ی زراعی از دیگر برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی در استان خوزستان بود. که تا کنون مبلغ پایه خرید 115000 ریال به ازای هر کیلوگرم معادل 20 هزار میلیارد تومان به حساب کلیه گندمکاران استان واریز شده است و واریز مابقی مبلغ در سطوح ملی در حال پیگیری است.

 

رتبه نخست خوزستان در تولید گندم کشور

دستیابی به رکورد تولید گندم در کشور و استمرار رتبه نخست خوزستان از دیگر اولویت‌های سیزدهم در سال جاری است که در این راستا خرید تضمینی گندم در دستور کار قرار گرفت. خرید تضمینی این محصول از 23 فروردین ماه سال جاری آغاز و در دهه نخست تیر ماه پایان یافت.

میزان محصول خریداری شده بالغ بر 000/716/1 تن بوده که بیانگر دستیابی به رکورد جدید تولید در سطح استان های کشور است که این میزان از سطح زیر کشت 591 هزار هکتار گندم مشتمل بر 421 هزار هکتار گندم آبی و 170 هزار هکتار گندم دیم برداشت شده است.

این در حالی است که در سال گذشته نیز میزان خرید تضمینی گندم در سطح استان 000/360/1 تن بوده که در آن سال نیز استان خوزستان رتبه نخست تولید گندم در سطح کشور را دارا بوده است. میزان تولید گندم در سال زراعی 1400-1399،  قبل از شروع به کار دولت سیزدهم در استان خوزستان  000/083/1 تن بوده است که این امر نشان‌دهنده‌ این است که میزان تولید گندم در سال 1402 نسبت به سال 1400 به میزان 59 درصد افزایش داشته است.

 

عملکرد دولت در هفته دولت به اطلاع مردم برسد

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه حمایت از بخش کشاورزی رویکرد اصلی دولت سیزدهم است، طی روزهای گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین اتفاق در بخش کشاورزی، انقلاب بهره‌وری است که این امر بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم.

 وی این را هم گفت که با وجود محدودیت منابع آبی، از هر فناوری که بتواند منجر به افزایش کمی و کیفی در بخش کشاورزی شود حمایت می‌کنیم.

به گزارش فارس، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور طی سخنانی هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارائه گزارش اقدامات و عملکردها به مردم و همچنین فرصتی برای ارزیابی خدمات و عملکرد یکساله وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار کرد: در میان مردم و با مردم بودن ویژگی این دولت است و باید اقدامات انجام شده هنرمندانه به اطلاع مردم رسانده شود.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1466070

مهمترین اخبار ایران و جهان: