نیوز سیتی!
17 بهمن 1402 - 17:37

افزایش 5 برابری تجارت متقابل ترکمنستان و ازبکستان

سفیر ازبکستان در ترکمنستان گفت مبادلات تجاری دو کشور با افزایش چند برابری در سال‌های گذشته به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «اکمل جان کوچکارف» سفیر ازبکستان در عشق آباد در نشستی خبری به افزایش چشمگیر مبادلات تجاری بین دو کشور اشاره کرد.

بنابر سخنان وی، در سال‌های اخیر (بین سال‌های 2017-2023) گردش مالی بین دو کشور بیش از 5 برابر افزایش و در سال 2023 به یک میلیارد و 94 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که این شاخص در سال 2022 میلادی 920 میلیون دلار بود.

به گفته این دیپلمات ازبک، روابط دوستانه میان ازبکستان و ترکمنستان مبتنی بر همکاری‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و زبانی بین مردم دو کشور است.

مرحله جدیدی از همکاری پس از سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به ترکمنستان و امضا توافقنامه مشارکت راهبردی در سال 2017 آغاز شد.

وی در ادامه به تشدید روابط بین منطقه‌ای و فعالیت شورای تجاری کارآفرینان دو کشور اشاره کرد و گفت: پویایی مثبت پس از انتخاب «سردار بردی‌محمداف» به عنوان رئیس جمهور جدید ترکمنستان حفظ، تماس‌های بین پارلمانی، بین مردمان و جوانان گسترش یافت.

به گفته دیپلمات ازبک، انظار می‌رود در سال جاری دیدارهای متقابل هیئت‌های بلندپایه انجام می‌شود که بار دیگر تعهد آنها به تقویت نه تنها همکاری‌های دوجانبه، بلکه یکپارچگی منطقه‌ای در آسیای مرکزی را تایید می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663070

مهمترین اخبار ایران و جهان: