نیوز سیتی!
24 بهمن 1402 - 15:30

همکاری ازبکستان و قزاقستان برای حفظ حیات وحش فلات «اوست یورت»

مقامات ازبکستان و قزاقستان در چارچوب چهاردهمین نشست کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر جانوران وحشی در شهر «سمرقند» تفاهم نامه همکاری را برای حفظ حیات وحش فلات «اوست یورت» امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در چارچوب چهاردهمین نشست کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر جانوران وحشی (CMS COP14) در شهر «سمرقند» «عزیز عبدالحکیم‌اف» وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی ازبکستان و «نورکن شربی‌یف» معاون وزیر اکولوژی و منابع طبیعی قزاقستان تفاهم‌نامه همکاری را برای حفظ حیات وحش فلات «اوست یورت» امضا کردند.

در چارچوب این تفاهم‌نامه همکاری یک گروه کاری ایجاد و نقشه راه اقدامات برای تامین حفاظت از جمعیت فرامرزی حیوانات وحشی و گونه‌های مهاجر آنها در فلات «اوست یورت» تنظیم خواهد شد.

این سند نظارت هماهنگ، تحقیق و ثبت گونه‌های مهاجر، حفاظت از گونه‌های مهاجر حیوانات وحشی و حفاظت از تنوع زیستی، ایجاد مناطق حفاظت شده فرامرزی و کریدورهای مهاجرت، بررسی امکانات برای استفاده پایدار از منابع حیات وحش و توسعه اکوتوریسم، آموزش، بازآموزی و افزایش مهارت متخصصان، مشاوره در مورد انتخاب و استفاده از فن‌آوری‌های مدرن و نوآورانه در زمینه حفاظت از گونه‌های مهاجر را در نظر دارد.

این سند همچنین شامل مواردی مانند هماهنگی و تقویت اقدامات برای مبارزه با صید غیرقانونی یا ناپایدار حیوانات مهاجر از جمله شکار غیرقانونی و قاچاق حیوانات وحشی و مشتقات آنها، برگزاری نشست‌ها و کنفرانس های علمی و عملی مشترک، تهیه و انتشار نشریات علمی و عمومی مشترک، اقدامات جلوگیری از تکه تکه شدن و تخریب زیستگاه‌ها، جذب سرمایه گذاری و مبالغ برای اجرای اقدامات مربوطه «نقشه راه» است.

شایان ذکر است که این قرارداد با اهداف انجام تعهدات کشورهای آسیای مرکزی در حفظ منطقه فراملیتی میراث طبیعی جهانی «بیابان‌های معتدل تورانی» که در سال 2023 میلادی در فهرست میراث طبیعی جهانی قرار گرفته است، امضا شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1670226

مهمترین اخبار ایران و جهان: