نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 17:42

وضع «قرمز» آلودگی هوا در شاهرود و باز هم تناقض با یک ادعا+ جزئیات

کیفیت هوای شاهرود در شرق استان سمنان در حالی هم‌اکنون در شرایط ناسالم و وضع قرمز قرار دارد که این، خلاف ادعای مدیرکل محیط‌زیست استان است که می‌گوید آلایندگی‌ها از غرب وارد استان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، در روزهای مختلفی از یک ماه اخیر، شاخص‌های آلودگی هوا در شرق استان سمنان روی رنگ‌های نارنجی یا قرمز بوده است.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شاهرود در شرق استان سمنان بنا بر گزارش ساعت 16 بعدازظهر امروز سازمان حفاظت محیط‌زیست، برابر با 162 و ناسالم برای همه افراد قرار گرفته است.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای مرکز استان سمنان بنا بر همین گزارش روی عدد 24 و شرایط پاک و شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان روی عدد 24 و پاک قرار دارد.

کیفیت هوای شاهرود در شرق استان سمنان در حالی هم‌اکنون در شرایط ناسالم و وضع قرمز قرار دارد که این، خلاف ادعای مدیرکل محیط‌زیست استان است که می‌گوید آلایندگی‌ها از غرب وارد استان می‌شود.

اخیراً، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگویی گفته بود که «عمده حجم آلایندگی استان سمنان از شهرهای همجوار و از غرب استان وارد می‌شود»؛ اما نمودارها نشان می‌دهد این گفته چندان محلی از اعراب ندارد چون هر چه از شرق استان سمنان به سمت غرب پیش می‌رویم، گویا هوا پاک‌تر می‌شود!

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است.

این شاخص به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

به گزارش فارس؛ عمده‌ترین علت آلودگی هوا در ایران، وجود پنج نوع آلاینده اصلی اوزون، دی‌اکسید سولفور، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و پی.ام یا همان ذرات معلق در هواست که عوارض بلندمدت و کوتاه‌مدت بسیاری را به سلامت جامعه تحمیل خواهد کرد.

کسانی که مبتلا به آسم هستند در اکثر موارد در زمان مواجهه با آلودگی هوا دچار حملات تنفسی شده و تعداد مراجعه‌شان به مراکز پزشکی و اورژانس‌های بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631126

مهمترین اخبار ایران و جهان: