نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 14:01

جاسوسی برای چین، کار دست افسر آمریکایی داد

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، جوان ۲۶ ساله عضو نیروی دریایی این کشور در رابطه با جاسوسی برای چین، به ۲۷ ماه زندان محکوم شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ون‌هنگ ژائو» که عضو یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا بوده، به اتهام ارائه اطلاعات محرمانه به چین محکوم شد.

وزارت دادگستری آمریکا با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که یک افسر دون پایه نیروی دریایی که به ۲۷ ماه زندان محکوم شد، به گفته این وزارتخانه او پیش از این به ارائه اطلاعات حساس نظامی به یک افسر اطلاعاتی چینی اعتراف کرده بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ون‌هنگ ژائو بین آگوست ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ از مامور اطلاعاتی چین حدود ۱۵ هزار دلار دریافت کرد. این جوان ۲۶ ساله آمریکایی، در پایگاه نیروی دریایی در شمال لس آنجلس مستقر بود.

این عضو نیروی دریایی آمریکا علاوه بر ۲۷ ماه زندان، به پرداخت ۵۵۰۰ دلار جریمه هم محکوم شده است.

او متهم شده بود که اطلاعات حساسی را درباره تمرینات و زیرساخت‌های حیاتی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام تحویل داد و به طور خاص، نمودارها و نقشه‌های الکتریکی برای یک سیستم راداری واقع در جزیره اوکیناوای ژاپن ارائه کرد.

دستیار وزیر دادگستری آمریکا متیو اولسن گفت که ژائو «به سوگند خود برای دفاع از کشور خیانت کرد و کسانی را که در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند به خطر انداخت». به گفته او، این وزارتخانه «به مبارزه با تلاش‌های دولت چین برای تضعیف امنیت کشورمان متعهد است».

اعلام حکم این افسر نیروی دریایی آمریکا در شرایطی انجام شد که دولت چین روز گذشته اعلام کرد که آژانس‌های امنیتی این کشور از کشف یک عامل جاسوسی انگلیس خبر دادند.

طبق اعلام وزارت امنیت ملی چین، که یک تبعه خارجی به اسم "هوآنگ" متهم به عامل جاسوسی برای دول خارجی است و «ام‌آی‌ ۶» در سال ۲۰۱۵ همکاری‌های اطلاعاتی با این شخص برقرار کرده است. 

گفته می‌شود که سرویس جاسوسی انگلیس به هوانگ دستور داده بود تا وارد چین شود و از هویت عمومی خود به عنوان پوششی برای جمع آوری اطلاعات مربوط به چین و جاسوسی برای انگلیس استفاده کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631970

مهمترین اخبار ایران و جهان: