نیوز سیتی!
16 دی 1402 - 23:16

بلینکن: ترکیه آماده ایفای نقش در غزه پس از جنگ است

وزیر خارجه آمریکا که در آنکارا به سر می‌برد گفت که مقام‌های ترکیه آمادگی خود را برای ایفای نقش در غزه پس از جنگ ابراز داشته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه مدعی شد که این کشور به دنبال تضمین عدم توسعه جنگ در منطقه و حمایت از غیرنظامیان در غزه است.

وی که این سخنان را در آنکارا و پس از دیدار با مقام‌های ترکیه‌ای مطرح می‌کرد، گفت: «ترکیه نقش مهمی در خصوص ترتیبات امنیتی در مرحله پس از جنگ در غزه ایفا می‌کند و تُرک‌ها نیز آماده ایفای نقش مثبت در مرحله پس از جنگ در غزه هستند».

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «به دنبال تمرکز بر افزایش رسیدن کمک به غیرنظامیان در غزه بوده و در تلاش برای صلح و امنیت دائمی برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها هستیم».

بلینکن گفت: «در آینده تضمین خواهیم کرد که آنچه در 7 اکتبر روی داد دیگر تکرار نشود».

وی ادامه داد: «تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا آزادی دریانوری در دریای سرخ و تنگه باب المندب را تضمین کنیم».

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «اسرائیل به دنبال تشدید اوضاع نبوده و به نفع لبنانی‌ها نیست که به هرگونه تشدید اوضاع بپردازند».

این در حالی است که «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه امروز در دیدار با بلینکن با اشاره به اقدامات خصمانه فزاینده اسرائیل، هشدار داد که این اقدامات همه منطقه را تهدید می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، فیدان به بلینکن بر ضرورت آتش بس فوری در غزه و اجازه ارسال دائم کمک‌ها به این باریکه، تاکید کرده است.

بعد از گذشت ۹۰ روز از حملات هوایی و زمینی اسرائیل به نوار غزه، سخنگوی ارتش با اعلام قطره‌چکانی آمار تلفات نظامی تاکنون به کشته‌شدن بیش از ۵۰۰ اسرائیلی اعتراف کرده اما آمار رسمی و واقعی تعداد مجروحان را اعلام نمی‌کند.

منابع بیمارستانی اما در گفت‌وگو با رسانه‌های عبری مغایرت آماری بین نهادهای اسرائیلی را تایید و از پذیرش روزانه مجروحان جنگی خبر می‌دهند. بیمارستان بیلینسون در تل‌آویو شب گذشته اعلام کرد که ۳ نفر از مجروحان ارتش را پذیرش کرده است.

پیش از آن هم بیمارستان بیمارستان سوروکا در اولین روز از سال میلادی جدید اعلام کرده بود که تنها در ۲۴ ساعت ۹ نظامی مجروح اسرائیلی را پذیرفته است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1628926

مهمترین اخبار ایران و جهان: