نیوز سیتی!
05 بهمن 1402 - 13:55

میانجی‌گری انگلیس برای حل مسئله ارسال موشک‌های تاروس آلمانی به اوکراین

انگلیس پیشنهادی را برای حل مسئله ارسال موشک‌های تاروس آلمانی به اوکراین که برلین با آن مخالف بوده و کی یف به شدت بر آن اصرار دارد ارائه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، اوکراین ماه‌ها است که درخواست موشک‌های کروز آلمانی تاروس را داشته است، اما دولت فدرال آلمان تاکنون این موضوع را رد کرده است. بریتانیا ظاهرا در تلاش برای میانجیگری در این باره است: بر اساس یک گزارش، پیشنهادی برای تبادل حلقه از طرف انگلیس وجود دارد. اما احتمالاً این مشکل را حل نمی کند.

بر اساس گزارش رسانه ها، بریتانیا به آلمان راهی برای خروج از بحث بن بست در مورد تحویل موشک کروز تاروس به اوکراین ارائه کرده است. به گزارش "هندلزبلات" آلمان به نقل از دیپلمات ها و کارمندان دولتی، بنابراین دولت فدرال می تواند تاروس را به بریتانیا صادر کند و دولت لندن در ازای آن موشک های کروز طوفان سایه را به اوکراین تحویل می دهد. پیشنهاد بریتانیا چند هفته است که در دسترس است . این روزنامه گزارش داد که صدراعظم آلمان نمی خواهد در مورد این اطلاعات اظهار نظر کند. به گزارش خبرگزاری آلمان باید چنین ملاحظاتی با فرانسه نیز وجود داشته باشد.

"آندریاس شوارتز"، کارشناس بودجه حزب سوسیالل دموکرات که مسئولیت دفاع را بر عهده دارد، در مورد پیشنهاد بریتانیا به "هندلزبلات" گفت: اگر این به نفع اوکراین باشد، مطمئناً این یک گزینه در زمینه همکاری بین المللی است.

از طرفی "ماری اگنس استراک زیمرمن"، رئیس کمیته دفاعی پارلمان آلمان هم به «هندلزبلات» گفت که تبادل حلقه برای او معنی ندارد.

در همین حال، دولت اوکراین به گفتگو با دولت فدرال آلمان درباره تحویل احتمالی این موشک ها ادامه می دهد. "دیمیترو کول‌با"، وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگو با نشریه «بیلد» بار دیگر اطمینان داد که اوکراین برای حمله به خاک روسیه به این سیستم تسلیحاتی نیاز ندارد، بلکه برای تخریب زیرساخت‌های نظامی روسیه در خاک اوکراین تحت اشغال مسکو به آن نیازمند است. وی تاکید کرد: ما برای حمله به مسکو نیازی به موشک های تاروس نداریم.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم تاکنون از تحویل موشک های کروز تاروس به خاک اوکراین خودداری کرده است. دلیل این مسئله ترس از این است که بمباران خاک روسیه با موشک های آلمانی منجر به تشدید بیشتر درگیری شود و آلمان هم به این درگیری ها کشیده شود.

هفته آینده، کشورهای اتحادیه اروپا می خواهند در نشستی درباره کمک های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین، آن هم به ابتکار شولز، بحث کنند.

برد موشک‌های تاروس 500 کیلومتر است که از نظر تئوری آن‌ها را قادر می‌سازد تا مسکو را هدف قرار دهند و به طور بالقوه تشدید قابل توجهی برای جنگ را تحریک کنند. در مقابل، موشک های طوفان سایه بریتانیا فقط 250 کیلومتر برد دارند که مسکو را از دسترس آنها خارج می کند.

به گزارش تلگراف، دفتر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان این پیشنهاد را تحلیل کرده است. یک فرد آشنا به مذاکرات به این روزنامه گفت که مبادله پیشنهادی به طور بالقوه می تواند در برلین مورد حمایت قرار گیرد.

با این حال، دولت آلمان تاکنون در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده است. سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا گفت که بریتانیا و شرکای آن از جمله آلمان به کار خود برای تجهیز اوکراین برای دفاع از خاک خود ادامه خواهند داد.

پارلمان آلمان هفته گذشته با ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین که مد نظر بخصوص احزاب متحد مسیحی بود مخالفت کرد.

موشک تاروس یکی از مدرن ترین موشک های نیروی هوایی است و می تواند اهدافی مانند مجتمع پناهگاه ها را حتی از ارتفاعات و فواصل زیاد منهدم کند. در آغاز ماه اکتبر، "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان تصمیم گرفت فعلاً این سلاح را به اوکراین تحویل ندهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1649270

مهمترین اخبار ایران و جهان: