نیوز سیتی!
22 بهمن 1402 - 15:11

مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ترکیه/وزیر کشاورزی ترکیه: ایران جایگاه مهمی در منطقه دارد

وزیر کشاورزی ترکیه با تبریک روز پیروزی انقلاب اسلامی به دولت و ملت ایران گفت:‌ ترکیه دروازه ایران به غرب و ایران دروازه ترکیه به شرق است. ایران با داشتن منابع گسترده و موقعیت استراتژیک، در سیاست منطقه‌ای جایگاه مهمی دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سفارت ایران در ترکیه برگزار شد. ابراهیم یوماکلی وزیر کشاورزی و جنگل داری ترکیه از مهمانان این برنامه بود که به همراه مقامات سیاسی و نظامی ترکیه و کشورهای دیگر مقیم ترکیه در مراسم شرکت داشتند. 

یوماکلی با تبریک این روز به دولت و ملت ایران گفت:‌ ترکیه دروازه ایران به غرب و ایران دروازه ترکیه به شرق است. ایران با داشتن منابع گسترده و موقعیت استراتژیک، در سیاست منطقه ای جایگاه مهمی دارد. دیدارهای سطح بالا بین دو کشور و مکانیسم همکاری های دو جانبه، انعکاس بارزی از تقویت روابط است. مذاکرات سازنده و قدرتمند بین دو کشور، از منظر رفاه، امنیت، استقرار و ثبات منطقه ای بسیار مهم است و دو کشور روابط فرهنگی و انسانی قدرتمندی با یکدیگر دارند.

وی افزود: حتی اگر ایران و ترکیه در برخی مسائل اختلاف نظرهایی داشته باشند، برای منافع مشترک در تماس نزدیک با یکدیگر هستند. روند آستانه که برای ایجاد یک راه حل سیاسی دائمی در این کشور شکل گرفته از این نمونه هاست که با هم در حال همکاری هستیم.

وزیر جنگلداری ترکیه با اشاره به بحران غزه که بین رهبران ایران و ترکیه همکاری نزدیک و تماس های زیادی وجود دارد، گفت: این تماس ها برای جلوگیری از ادامه جنایات علیه برادران فلسطینی و ایجاد ثبات در منطقه بسیار مهم است. همچنین ترکیه و ایران شرکای مهم اقتصادی هم بوده و با تحریم های یکجانبه مخالف هستند. طرفین مصمم به رساندن حجم تجارت به رقم 30 میلیارد دلار هستند. در زمینه توریسم نیز تقویت روابط دو جانبه در بعد انسانی تداوم دارد. 

محمد حسن حبیب الله زاده سفیر ایران نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت جان باختگان زلزله قهرمان ماراش ترکیه گفت: افزایش همکاری و روابط با کشورهای همسایه از جمله اولویتهای سیاست خارجی ایران است. تقویت روابط بین ایران و ترکیه بسیار مهم است.

وی افزود: دو کشور می توانند به افزایش رفاه، توسعه و صلح در منطقه کمک کنند. روابط تجاری، انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، کشاورزی، علم و تکنولوژی، محیط زیست و تجارت آزاد، مبارزه با تروریسم، توریسم و تجارت مرزی از جمله موضوعاتی هستند که فرصت های بی همتایی را برای  همکاری بین دو کشور فراهم کرده اند.

سفیر ایران با اشاره به سفر رئیسی به ترکیه، گفت: دیداری مهم و سازنده ای بین طرفین صورت گرفت. روابط تجاری دو کشور در سال گذشته 12 میلیارد دلار بود. همچنین مقرر شد سال 2025 به عنوان سال همکاری های فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شود که در این چارچوب، برنامه های فرهنگی اجرا خواهد شد. زنده باد ایران، زنده باد ترکیه.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1668226

مهمترین اخبار ایران و جهان: