نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 12:03

سودان جنوبی مرزهایش با خارطوم را بست

با تداوم درگیری‌های نظامی در خارطوم، دولت سودان جنوبی اعلام کرد به دلیل ملاحظات امنیتی، مرز خود را با سودان می‌بندد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سالوا مایاردیت»، رئیس‌جمهور سودان جنوبی  پس از نشست اضطراری با ارتش و رهبران امنیتی برای گفت‌وگو درباره وضعیت خارطوم، دستور بستن مرزها با سودان را صادر کرده است.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، منابع آگاه سودانی تایید کردند که روند بسته‌شدن مرزها، جابجایی آوارگان جنگ را منتفی خواهد کرد؛ این تصمیم به دلیل گزارش‌های امنیتی در مورد وضعیت امنیتی خارطوم و همچنین ترس جوبا از گسترش جنگ به آن اتخاذ شده است.

علی‌رغم تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس و پایان درگیری‌ها در خارطوم، همچنان درگیری بین نظامیان «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» (معروف به حمیدتی)، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع ادامه دارد.

این وضعیت باعث شده تا اخیراً «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی در شهر ژنو هشدار دهد که تحولات سودان با سرعتی بی سابقه به سمت وخیم‌تر شدن و تشدید مرگ و ویرانی می‌رود.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در تماس‌های تلفنی جداگانه با البرهان و حمیدتیدرباره تحولات سودان گفت‌وگو کرده و بر اهمیت تعهد همه طرف‌های درگیر سودانی به آتش‌بس برای بازگشت روند عادی زندگی، حفاظت از افراد غیرنظامی، امدادگران و ایمنی کریدورهای بشردوستانه برای رسیدن کمک‌های اساسی تاکید داشته است.

وزیر امور خارجه عربستان در این تماس‌ها، درخواست ریاض برای بازگشت آرامش به خارطوم، اولویت دادن به منافع ملی، عدم شدیدهای تنش نظامی و توسل به راه‌حلی سیاسی برای برقراری امنیت و ثبات به سودان و مردم آن را، تکرار کرد.

عربستان پیش‌تر از قصد خود برای برگزاری یک نشست سیاسی در جهت حمایت از سودان، با مشارکت کشورهای قطر، مصر، آلمان و حضور نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی خبر داده بود. وزارت خارجه سعودی اعلام کرده بود که این کشور نشستی مشترک در سطح بالای سیاسی را برای اعلام تعهد و حمایت از کمک‌های بشر دوستانه به سودان و منطقه، برگزار خواهد کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303570

مهمترین اخبار ایران و جهان: