نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1403 - 13:37

آبگیری ۸۰ درصدی تالاب کجی نمکزار نهبندان

رئیس اداره  حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و جاری شدن رودخانه‌ها، تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، امیر کوهستانی با اعلام این خبر اظهار داشت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر بیش از 80 درصد از پهنه 5 هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده که این امر باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیرزمینی خواهد شد.   

وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، ادامه داد: با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود. 

رئیس اداره  حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با 22 هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در 75 کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود. 

یادآور می‌شود، نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

انتهای پیام/ 257

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1706426

مهمترین اخبار ایران و جهان: