نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 17:51

امضای چند یادداشت تفاهم همکاری بین کره جنوبی و ترکمنستان

در دیدار وزرای امور خارجه ترکمنستان و کره جنوبی در «عشق‌آباد» چند یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه پزشکی به امضای مقامات ارشد دو کشور رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان با «پاک جین» وزیر امو رخارجه کره جنوبی که به «عشق آباد» سفر کرده است دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان، طی این ملاقات مسائل مربوط به تعامل دو کشور در زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه بررسی شد.

دو طرف خاطرنشان کردند که ترکمنستان و کره جنوبی برای توسعه بیشتر مشارکت مبتنی بر اصول دوستی طولانی‌مدت، اعتماد و درک متقابل، اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

مرداف و پاک جین ادامه دادند: توسعه ارتباطات در بالاترین سطح نقش ویژه‌ای را در گسترش و تقویت روابط دوجانبه ایفا می‌کند.

وزرای خارجه دو کشور ضمن ابراز دیدگاه‌های مشترک در مورد تقویت روابط بین ‌پارلمانی به سفرهای رسمی رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به سئول در نوامبر 2022 و رئیس انجمن ملی کره جنوبی در ژوئیه سال جاری به عشق آباد که به رویداد نمادی در زندگی سیاسی دو کشور تبدیل شد، توجه ویژه شد.

دو طرف به تعامل موفق در ساختارهای بین‌المللی، در درجه اول در سازمان ملل و سطح بالای حمایت متقابل در موضوعات تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار اشاره کردند.

در جریان مذاکرات تاکید شد: مشارکت اقتصادی بین ترکمنستان و کره جنوبی دارای اهمیت راهبردی، پایدار و بلندمدت است.

در این راستا در خصوص زمینه‌های اولویت‌دار همکاری‌های تجاری و اقتصادی تبادل نظر صورت گرفت. از جمله پروژه‌های ایجاد یک خوشه صنعتی در شهر «آرکاداغ»، پروژه‌های احداث کارخانه‌های گاز و شیمی، خرید خودرورهای برقی و اتوبوس‌های برقی، سرمایه‌گذاری در معرفی جدیدترین صنایع دیجیتال، اطلاعات، ارتباطات و فناوری‌های ساخت «شهرهای هوشمند»، استفاده از روش‌ها و فناوریهای شیرین‌‌سازی آب دریا و نوآوری‌ در استفاده منطقی از منابع آب، تنوع تامین مالی، مطالعه تجربه کره در زمینه انرژی سبز و هیدروژنی، ایجاد صنایع پیشرفته مدرن متمرکز بر تولید محصولات رقابتی بررسی شدند.

در این زمینه، فعالیت‌های کمیسیون بین‌دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری ترکمنستان و کره به عنوان ابزاری موثر برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر این، زمینه‌های آموزشی، علمی، مطالعه زبان کره‌ای، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی به عنوان زمینه‌های امیدوارکننده روابط فرهنگی و بشردوستانه برجسته شدند.

همچنین ضمن صحبت در مورد اهمیت تبادلات فرهنگی به ویژه برگزاری موفق روزهای فرهنگ ترکمنستان در کره در ماه جاری همراه با جشن سیصدمین سالگرد تولد «مختوم قلی فراغی» شاعر کلاسیک، بر اهمیت سازماندهی در سطح مناسب هفته فرهنگ کره در نوامبر سال جاری میلادی در عشق آباد اشاره شد.

در پایان این ملاقات مراسم امضا چندین سند دوجانبه از جمله یادداشت تفاهم بین وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان و یادداشت تفاهم بین دانشکده پزشکی کره دانشگاه ملی بوسان کره و موسسه ملی توسعه پزشکی کره جنوبی؛ توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی بین دولت ترکمنستان و کره؛ برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و کره جنوبی برای سال‌های 2024-2025 به امضا رسیدند.

همچنین طی این روز یادداشت تفاهمی بین دانشگاه دولتی پزشکی «میرات گاریف» ترکمنستان و دانشکده پزشکی دانشگاه کره امضا شدند.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558070

مهمترین اخبار ایران و جهان: