نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 11:57

سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به تهران در پاسخ به دعوت امیرعبداللهیان

خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در نخستین سفرش در دولت سیزدهم و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه (وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی) آفریقای جنوبی که در پاسخ به دعوت وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرده، امروز (یکشنبه) ۳۰ مهر ماه در فرودگاه امام خمینی (ره) مورد استقبال «ولی‌الله محمدی نصرآبادی» دستیار وزیر و مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه قرار گرفت.

وی قرار است امروز با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

این نخستین سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به تهران در دولت سیزدهم است. وی در دولت دوازدهم و برای شرکت در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها به تهران سفر کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این در اظهاراتی بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرده بود.

امیرعبداللهیان و نالدی پاندور در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند و امیرعبداللهیان از همتای خود برای سفر به تهران دعوت کرده بود. وی در آن دیدار گفته بود: برای ما رابطه با آفریقای جنوبی یک اولویت بسیار مهم است و ما هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با این کشور نداریم.

 نالدی پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در دیدار با همتای ایرانی در نیویورک ضمن ابراز خرسندی از تجدید دیدار با همتای ایرانی،  گفت: بنیان خوبی برای روابط دوجانبه گذاشتیم و این روند را باید تقویت کنیم. 

حسین امیرعبداللهیان همچنین ) ۱۱ خرداد ماه سالجاری و در حاشیه نشست دوستان گروه بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی با خانم «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار کرد.

قرار است آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آبان ماه سفر دوجانبه رسمی به آفریقای جنوبی داشته باشد. رئیس جمهور در شهریور ماه نیز برای شرکت در نشست سران بریکس به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی سفر کرد.

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای خارجه ۲ کشور ۱۹ مرداد ماه در پرتوریا برگزار و امیرعبداللهیان در سفر به این کشور ضمن شرکت در نشست کمیسیون مشترک و دیدار با همتای خود با رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم ملاقات کرد.

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه  و خانم «نالدی پاندور» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546170

مهمترین اخبار ایران و جهان: