نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 20:01

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در منطقه تربت‌ حیدریه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت‌ حیدریه با بیان اینکه امسال با کاهش بیش از50 درصد تولید زعفران در این شهرستان مواجه بودیم، گفت: بر این اساس میزان برداشت زعفران به 15.5 تن رسید.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه، اظهار کرد: سرمای بی‌سابقه دی ماه پارسال، کاهش نزولات جوی در ابتدای سال و خشکسالی تابستان را، از عمده‌ترین دلایل کاهش سطح زیر کشت است.

وی افزود: البته این کمبود محدود به این منطقه نیست و در کل استان با کاهش تولید زعفران مواجه شدیم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه سطح زیرکشت زعفران امسال شهرستان تربت‌ حیدریه را، ۹ هزار و ۲۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: رتبه نخست سطح زیرکشت در این منطقه به شهرستان زاوه با ۱۳ هزار و ۹۰۰ هکتار اختصاص دارد.

محمدی افزود: میزان عملکرد ما در واحد سطح چهار کیلوگرم در شرایط عادی بود که متاسفانه امسال با بیش از ۵۰ درصد کاهش، مواجه شدیم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌ حیدریه در ادامه گفت: البته در کنار عوامل یاد شده، شیوه آبیاری نیز در کاهش تولید زعفران موثر است زیرا تنها ۲۵ درصد اراضی این خطه، با شیوه‌های نوین آبیاری می‌شوند.

محمدی خرده مالکی را اصلی‌ترین دلیل استقبال سرد زعفران‌کاران از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری عنوان کرد و گفت: ۷۵ درصد اراضی این خطه با سبک خورده مالکی اداره می‌شوند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602970

مهمترین اخبار ایران و جهان: