نیوز سیتی!
18 آذر 1402 - 12:02

قراردادی عجیب که اعراب را مقابل اسرائیل ضعیف کرد+فیلم

یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که همواره اذهان را درگیر خود ساخته است این بوده که چگونه کشورهای منطقه‌ و ملل عرب، با حجم بالای نیروی انسانی و حتی با داشتن توان نظامی بالا، از رویارویی با اسرائیل هراس دارند؟

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که همواره اذهان را درگیر خود ساخته است این بوده که چگونه کشورهای منطقه‌ و ملل عرب، با حجم بالای نیروی انسانی و حتی با داشتن توان نظامی بالا، از رویارویی با اسرائیل هراس دارند؟ حتی در زمانی کنونی و دوران پس از طوفان‌الاقصی ما شاهد آن هستیم که کشورهای خاورمیانه از رویارویی جدی با رژیم صهیونیستی نوعی خودداری را در دستور کار قرار می‌دهند.

شکل امروزی منطقه غرب آسیا، نتیجه قراردادی است موسوم به «سایکس-پیکو» که سال ۱۹۱۶ بین انگلستان و فرانسه برقرار شد. در این طرح، نقش اقتصادی هر کدام از کشورها باید متناسب با موقعیت جغرافیایی‌شان در نظمی خاص تعیین می‌شد. با سر بر آوردن اسرائیل در منطقه، اعراب نزاعی طولانی با این رژیم را آغاز کردند اما تا کنون عملاً کاری از پیش نبرده‌اند.

سیدباقر نبوی ثالث، فعال رسانه در حوزه مقاومت اسلامی، این مسأله را از این سر طرح می‌کند که چگونه با نظم اقتصادی رقم خورده پس از سایکس-پیکو، کشورهای منطقه توانایی رویارویی با رژیم صهیونیستی را از دست داده‌اند.

 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1598626

مهمترین اخبار ایران و جهان: