نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 09:07

چرا شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند تمایلی به صادرات ندارند؟

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: با وجودی که تعدادی از شرکت های بزرگ و توانمند محصولات با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای خارجی تولید کرده و پیش از این در زمینه صادرات فعال بودند ولی اکنون تمایلی به صادرات ندارند.

سیدمجتبی قدمگاهی مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت  علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: به علت اینکه شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌های نوپا بوده و به یک سری اطلاعات در زمینه تجارت داخلی و صادرات خارجی نیاز دارند ما در تلاش هستیم دانش‌های لازم را  به آنها منتقل کرده و زیرساخت  ایجاد کنیم تا بتوانند خودشان را به مقاصد صادراتی برسانند.

وی با اشاره به نارضایتی شرکت‌های دانش بنیان از تفاوت نرخ ارز گفت: بحث تحریم و تراکنش مالی یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی این شرکت ها است تا محصول خود را به بازارهای جهانی رسانده و نقل و انتقال مالی انجام دهند. این بحث در جلسه گردهمایی  شرکت‌های ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته مطرح شد و از دوستان در وزارت اقتصاد و دولت می‌خواهیم برای رفع این مشکل به صورت جدی راهکار اصولی ارائه کنند.

قدم‌گاهی گفت: مشکل شرکت‌های دانش بنیان ثبت ارز در سامانه دولتی نیما و بانک مرکزی است. تفاوت نرخی که وجود دارد مسئله اصلی است. شرکت‌ها و مخصوصا شرکت‌های دانش بنیان مواداولیه، ملزومات و تجهیزات خود را با نرخ آزاد تهیه می‌کنند وقتی فروش خارجی و صادرات صورت می‌گیرد دلاری را که باید با زحمت و توسط صرافی جابه‌جا شده و پرداخت شود تا این شرکت پولش را وارد کشور کند دولت آن را با نرخ پایین‌تر از ارزش ارز بر می‌دارد  و این مشکل بزرگی بوده و تعدادی از شرکت‌های بزرگ و توانمند که محصول با کیفیت و قابل رقابت با محصول خارجی تولید می‌کرده و قبلا در زمینه صادرات هم فعال بودند علاقه‌ای به صادرات ندارند چون صرفه اقتصادی برایشان ندارد و در این شرایط تحریم باید با این مشکل در داخل هم روبه‌رو شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته ما این مشکل را در جلسات مختلف به دولتمردان اعلام کرده‌ایم و آنها قول داده‌اند تا پایان سال این مشکل را برطرف کنند.

قدم‌گاهی در پاسخ به این سووال که دستاورد حضور تیم دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت  علم و فناوری در شهرهای مختلف چیست؟  اظهار کرد: حضور در شهرستان‌ها یک برنامه جامع برای تمرکززدایی از مرکز و توجه به ظرفیت شهرستان‌ها است و در این جلسات نوع حمایت‌ها و بحث‌های روز حوزه صادرات به صاحبان صنایع اعلام و اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: همچنین بخشی از مسائل مربوط به حضور در بازارهای هدف بین‌المللی مستلزم هزینه است، از جمله دعوت از یک هیات تجاری خارجی برای بازدید از مجموعه داخلی، یا سفر تیم دانش‌بنیان برای شناخت و ارزیابی بازار خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، انبارداری یا ارسال نمونه محصول تولیدی و ... که ما طبق آئین‌نامه‌های موجود ۵۰ درصد این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند مسیر صادراتی خود را در بازارهای بین‌المللی باز کنند.

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1599626

مهمترین اخبار ایران و جهان: