نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 17:24

لاوروف وارد تهران شد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه برای شرکت در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ امروز (دوشنبه) اول آبان ماه وارد تهران شد.

نخستین نشست وزرای خارجه  فرمت ۳+۳ قرار است بعدازظهر امروز (دوشنبه) اول آبان ماه با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه به میزبانی حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت امور خارجه برگزار شود.
پیش از این این نشست در سطح معاونان وزرای خارجه در آذر ماه ۱۴۰۰ در مسکو تشکیل جلسه داده بود.
فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست فردا وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان و لاوروف ۱۸ مهرماه و در پی جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه روسیه آنچه در فلسطین رخ داده را پاسخی به تندروی نتانیاهو خواند و گفت:‌ رژیم صهیونیستی به دنبال قتل عام مردم مقاوم غزه است. سرگئی لاوروف نیز ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی، بر لزوم توقف هر چه سریع‌تر درگیری‌ها و اعلام آتش بس بین دو طرف تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

روز گذشته زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه از سفر لاوروف به تهران برای شرکت در این نشست خبر داده بود.

لاوروف تیرماه ۱۴۰۱ نیز سفری دو روزه به تهران داشت. وزرای خارجه دو کشور اخیرا و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان نیز دیروز بعدازظهر در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست وارد تهران شد.

برگزاری این نشست در تهران در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای حل مشکلات حوزه قفقاز جنوبی تلاش‌هایی را صورت داده است. در همین خصوص نیز «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اخیرا در گفت‌وگویی عنوان کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز است، از سال‌ها قبل خواستار تشکیل نشست کشورهای این منطقه، در قالب ۳+۳، یعنی سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و سه کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، روسیه و ترکیه، برای بررسی راه‌های حل اختلافات و ایجاد آرامش در قفقاز بوده است.اخیرا نیز ایران در راستای ایفای نقش خیرخواهانه خود در تلاش است چنین نشستی را توسط وزارت امور خارجه در تهران برگزار کند.به گفته وی تشکیل چنین نشستی می‌تواند قطعا به رفع اختلافات و اتخاذ تصمیماتی که منافع کل منطقه قفقاز در آن نهفته باشد، کمک کند. 
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1547926

مهمترین اخبار ایران و جهان: