نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 14:13

جیران‌های حیران دشت سهرین!

آهوان دشت سهرین یکی از مهم‌ترین ذخایر زیست محیطی در کشور هستند ذخایری که اگر امروز برای سرنوشتش تصمیمی گرفته نشود دیر یا زود به سرنوشت شیرهای ایرانی و یا پیروز دچار خواهند شد چرا که شرایط موجود این حیوانات را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها همه ایرانیان پیروز را می‌شناسند یوزی که نمادی از امید برای حفظ گونه یوز ایرانی است و همه جا حرف از این گونه و نحوه فعالیت برای مراقبت و حفاظت از آن است، اما آیا همواره باید به مرحله بحران برسیم و سپس به فکر راه چاره باشیم.

گونه‌های متعدد و متفاوت زیاد جانوری در کشور ما وجود دارد که شرایطی مشابه یوز ایرانی دارند فقط با این تفاوت که هنوز احساس خطر برای منقرض شدن آنها به گوش نرسیده است و باید منتظر بمانیم تا به شرایط بحرانی برسیم تا به فکر علاجی باشم که آیا نتیجه بدهد یا نه.

آهوان سرگردان دشت سهرین
آهوان دشت سهرین یکی از مهم‌ترین ذخایر زیست محیطی در کشور هستند ذخایری که اگر امروز برای سرنوشتشان تصمیمی گرفته نشود دیر یا زود به سرنوشت شیرهای ایرانی و یا پیروز دچار خواهند شد، چرا که کوچک شدن سرزمین زندگی آهوان امکان مهاجرت را از آنها گرفته و گویی آنها در مساحتی بزرگ گرفتار شدند.

از سوی دیگر گسترش فعالیت‌های کشاورزی توسط اهالی روستاهای منطقه حفاظت شده موجب شده این حیوانات در محل زندگی خود نیز در امان نبوده و احساس امنیت نکنند به این شرایط اگر شکار را نیز اضافه کنیم می‌توان به عمق بحران پی برد.
طبق آمار سرشماری آهوان دشت سهرین که توسط محیط زیست استان انجام شده است، آمار آهوان دشت سهرین در سال‌جاری افزایش نسبی داشته است اما رجوع به آمارهای سال‌های قبل‌تر نشان می‌‎دهد آهوان دشت سهرین به عنوان یک ذخیره زیستی بسیار شکننده هستند.
 در سال‌جاری اگر شاهد افزایش ۱۰ درصدی آهوان در منطقه هستیم اما با مقایسه این آمار با سال ۱۳۹۲ یعنی کمتر از ۱۰ سال گذشته این آمار از یک هزار و ۵۰۰ رأس به ۹۳۲ رأس رسیده است.
بنا بر اعلام اداره کل محیط زیست استان زنجان در سال‌جاری ۹۳۲ رأس آهو در مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه استان زنجان زیست می‌کنند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی دارد.
همچنین براساس سرشماری سال ۱۳۹۲ قریب یک هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می‌کردند که در سال 1393 با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد، در سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک هزار و ۲۴۶ رأس رسید و سال ۹۵ نیز یک هزار و ۸۲ رأس و طی سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸و ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب تعداد یک هزار و ۱۰۵ رأس، یک هزار و ۲۷۷ رأس، یک هزار و ۴۰۰ و یک هزار و ۳۶۰ و ۸۴۶ رأس آهو در منطقه مشاهده و سرشماری شدند.
در حقیقت آنچه باید برای آن خوشحال بود نه افزایش جمعیت آهوان دشت سهرین طی سال‌های گذشته است بلکه توقف کاهش جمعیت این گونه در دشت‌ها است و روند بازگشت جمعیت این گونه به ‌۱۰ سال پیش است.

تلاش برای بقا

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به عنوان متولی حفظ محیط زیست در هر استان فعالیت می‌کند در این میان مسؤولیت‌هایی هم دارد که انجام آن می‌تواند در افزایش امنیت آهوان دشت سهرین نقش داشته باشد.

گسترش نظارت بر حیات وحش و برخورد با شکارچیان و همچنین ایجاد بستر حیات برای آهوان دشت سهرین از جمله این اقدامات است که علاوه بر تمایل به اجرا نیازمند اعتبارات و احساس دغدغه در سطح کلان کشوری است. یکی از اقداماتی که همه ساله برای رفاه آهوان دشت سهرین انجام می‌شود ذخیره علوفه برای خوراک زمستانی این گونه است.
محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به ذخیره علوفه مورد نیاز حیات وحش اظهار کرد: با توجه به اینکه استان زنجان از مناطق سردسیر کشور بوده و احتمال بارش‌های سنگین برف در طول فصل پاییز و زمستان وجود دارد پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه علوفه صورت گرفته و توزیع در بین حیات وحش توزیع خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به حضور شبانه‌روزی محیط‌بانان در مناطق تحت شده بیان کرد: تنها بازماندگان آهوان شمال غرب کشور در دشت آهوان سهرین زندگی می‌کنند و این منطقه از مناطق سرد و برف‌گیر استان است.
وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های گذشته بیشترین توزیع علوفه در زمان بارش برف برای آهوان مناطق حفاظت شده سرخ آباد و فیله خاصه صورت گرفته است.

مردمی که باید حامی باشند

آنچه که مسلم است و جای شک و شبهه ندارد این موضوع است که حفظ این گونه ارزشمند بدون حمایت و همراهی مردم میسر نمی‌شود، اگر مردم حس همراهی داشته باشند از شکار و آسیب زدن به آهوان دشت سهرین که در نزدیکی سکونتگاه آنها زندگی می‌کنند خودداری کرده و شرایط حیات را برای این گونه بهبود می‌بخشند موضوعی که خود نیازمند فرهنگ‌سازی است.
امجد باقری، رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با فارس از اهدای ۲ تن یونجه توسط یک دوستدار محیط زیست در زنجان خبر داد و گفت: یونجه اهدا شده به انبار ذخیره علوفه زمستانی حیات وحش سرخ آباد انتقال یافته تا در مواقع نیاز بین آهوان توزیع شود.
رئیس روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه در فصل زمستان و زمان بارش برف شرایط زندگی آهوان سخت شده و احتمال نزدیک شدن آنها به مناطق مسکونی و راه‌های ارتباطی وجود دارد، عنوان کرد: دوست‌داران محیط‌ زیست در هنگام رانندگی در این مناطق مراقب حیات وحش باشند.
وی بیان کرد: هم استانی‌های گرامی از تهدید گونه‌های جانوری خودداری کنند و در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را به نزدیکترین واحد محیط‌زیست استان و یا شماره تلفن‌های ۳۳۵۴۱۰۰۲ و ۰۹۳۹۲۸۸۸۶۵۷ اطلاع دهند.
انتهای پیام/۷۳۰۰۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 982526

مهمترین اخبار ایران و جهان: