نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 13:08

مازوت سوزی نیروگاه رامین صدای مردم را درآورد

در حالی که 95 درصد حجم گاز مصرفی خوزستان به بخش صنایع اختصاص دارد نیروگاه رامین مدعی شده است برای تامین گاز خانگی مجبور به استفاده اضطراری از سوخت مازوت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با ورود به فصل سرما و پایداری و سکون هوا به ویژه در سه ماهه آخر سال  مصرف گاز خانگی در  خوزستان افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد اما این به آن معنی نیست که این شرایط بتواند مشکلاتی را در زمینه تأمین انرژی در دیگر بخش‌های نیازمند به گاز از جمله نیروگاه‌ها ایجاد کند.

95 درصد گاز مصرفی به صنایع اختصاص دارد

بر همین اساس، نادرقلی زری‌‌میدانی سرپرست شرکت گاز خوزستان در این رابطه اظهار کرد: 95 درصد حجم گاز مصرفی خوزستان به بخش صنایع و پتروشیمی‌‌ها اختصاص دارد و تنها پنج درصد برای بخش خانگی و تجاری است.

وی افزود: با وجود سردی هوا در مناطق شمالی و کوهستانی کشور، هنوز شهروندان خوزستانی از گاز خانگی برای گرمایش استفاده نکرده‌اند.

سرپرست شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه میزان روزانه تولید گاز کشور را 840 میلیون متر مکعب است، گفت: اگر چه میزان تولید گاز تقریبا ثابت بوده اما توسعه گازرسانی به بخش‌های مختلف رو به افزایش بوده است.

استفاده از مازوت اضطراری بود

 اما چند روز گذشته محسن حافظی سرپرست نیروگاه رامین اهواز، بکارگیری سوخت اضطراری در یکی از واحد‌های تولیدی نیروگاه رامین را عدم تامین گاز از سوی شرکت ملی گاز بدلیل برودت هوا و نیاز مردم مناطق سردسیر کشور به گاز عنوان کرد.

وی افزود: واحد‌های تولید برق این نیروگاه قابلیت استفاده از سوخت گاز و مازوت را دارد و در شرایط خاص و اضطراری که دچار محدودیت در تامین گاز می‌شویم ناگزیریم برای جلوگیری از قطع برق هموطنان و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها از سوخت اضطراری به صورت محدود استفاده کنیم.

سرپرست نیروگاه رامین گفت: این اقدام بر اساس دستورات صادر شده از سوی مراجع ذی صلاح و با لحاظ کردن مسائل زیست محیطی و هماهنگی‌های مربوطه صورت گرفت و اقدام به جایگزینی سوخت اضطراری بجای گاز در واحد شماره ۶ خود کردیم.

نیروگاه رامین سیستم کنترل آلودگی ندارد

 این در حالی است که محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین اهواز و آلودگی شدید هوا در روزهای اخیر، اظهار کرد: متاسفانه هیچ سیستمی برای کنترل آلاینده‌های ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه رامین اهواز تعبیه نشده است و در هر صورت باید برای مدت محدود این شرایط آلودگی را بپذیریم.

وی در خصوص آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه رامین اهواز، افزود: با توجه به شرایط جوی و سرمای زیاد سایر استان‌ها و لزوم استفاده از گاز برای گرمایش آن مناطق، وزارت نفت تصویب کرده است که شرکت گاز خوزستان از ارائه سوخت گاز به نیروگاه رامین اهواز در حد تعیین شده خودداری کند بنابراین سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین در بخشی از واحدهای نیروگاه رامین در حال استفاده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،کارشناسان محیط زیست اعتقاد دارند استفاده از سوخت مازوت توسط نیروگاه رامین در فصول مختلف سال معمول بوده و مسوولان در تابستان‌ها به بهانه تولید پایدار برق  و جلوگیری  از خاموشی‌های احتمالی و در زمستان‌ها به بهانه تامین گاز خانگی از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند.

نفت کوره یا مازوت(Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست.

به دلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا بویژه در شرایط پایداری جوی بوجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی خاصه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اهواز  و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و استفاده از سوخت مازوت(نفت کوره) در واحدهای صنعتی و تولیدی استان حتی در شرایط معمول و روزهایی با هوای سالم نیز ممنوع است.

کلانشهر اهواز در میان انبوهی از مجموعه‌های صنعتی واقع شده و این موضوع این شهر را به یکی از کلان‌شهرهای آلوده کشور تبدیل کرده است. در این میان مازوت‌سوزی نیروگاه رامین هم  یکی از دلایل آلودگی این شهر است که صدای اعتراض مردم را درآورده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 942026

مهمترین اخبار ایران و جهان: