نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 11:10

آبگیری اولیه سد نرماب آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد

گرگان- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، آبگیری اولیه سد نرماب مینودشت، آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، داود گیلک صبح شنبه در سد نرماب در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: ساخت این طرح از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص ناکافی اعتبارات هنوز به سرانجام نرسیده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: هم اکنون این طرح در شرق گلستان با پیشرفت حدود ۱۰۰ درصدی بدنه و در مجموع ۷۵ درصدی در مجموع مولفه ها از مهمترین پروژه‌های ملی وزارت نیرو در گلستان به شمار می‌رود.

گیلک ادامه داد: تا کنون برای اجرای این طرح هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای اجرای کامل آن و جابجایی روستاهای حاشیه سد و آزادسازی اراضی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی به وجود پنج روستا در محدوده سد اشاره کرد و افزود: کار جابجایی روستای جنگلده پایین انجام شده، جابجایی جنگلده بالا هم در حال اجرا است و روستاهای پس پشته، محمدزمان خان و باقرآباد هم باید جابجا شوند که هنوز کار جابجایی این روستاها آغاز نشده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: قرار است بخشی از آب دو رودخانه «چهل چای» مینودشت و «خرمارود» آزادشهر هر کدام تا سقف ۵۰ میلیون مترمکعب در سال، با حفر دو تونل به مخزن سد نرماب منتقل شود که تا اکنون سد انحرافی و تونل انتقال آب چهل چای احداث شده و تونل خرمارود سال آینده به اجرا خواهد رفت.

وی گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، آبگیری اولیه سد آبان ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

گفتنی است سد نرماب از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، طول تاج ۸۰۷ متر، ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب و قابلیت تنظیم حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال را خواهد داشت و آب آشامیدنی حدود ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان و آب صنعت و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1018170

مهمترین اخبار ایران و جهان: