نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 15:14

اهالی شهر خاکعلی برای تملک اراضی وقفی یک‌سال مهلت گرفتند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: مردم شهر خاکعلی یک‌سال برای پرداخت پول به سازمان اوقاف و خارج کردن اراضی و املاک خود از حالت وقفلی و دریافت اسناد مالکیت مهلت دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام‌ سیدمصطفی مجیدی امروز در جلسه تبدیل به احسن اراضی موقوفه شهر خاکعلی (خروج شهر خاکعلی از حالت وقفی) که در مسجد چهارده‌معصوم(ع) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: اگر وقف در جامعه بد تبیین شده، مقصر من و شمایی بودیم که بلد نبودیم چگونه باید با وقف برخورد کنیم؛ چرا که در وقف عیب و ایرادی وجود ندارد و ایراد از نحوه برخورد ما با این سنت دینی است.

مجیدی با اشاره به اقدام حکومت پهلوی برای فروش غیرشرعی اراضی وقفی در اصلاحات ارضی اضافه کرد: دشت قزوین به جهت مرغوبیت زمین نخستین نقطه‌ای از کشور بود که در جریان اصلاحات ارضی زمین‌های موقوفه را به صورت غیرشرعی به مردم فروختند. به همین خاطر قزوین تنها استانی است که همه موقوفات آن به صورت غیرشرعی به مردم واگذار شده است.

وی تصریح کرد: به همین خاطر است که وقتی امروز سازمان اوقاف استان قزوین حقوق موقوفات را مطالبه می‌کند، مردم به ما می‌گویند شما به چه حقی مطالبه‌گری می‌کنید؟ بنابراین چالش‌های امروز بین مردم و سازمان اوقاف پیامد اصلاحات ارضی حکومت پهلوی است.

مدیرکل اوقاف استان قزوین با بیان اینکه این جلسه برای حل مسئله وقف در خاکعلی شکل گرفته است، گفت: برای اولین بار در کشور شهر وقفی خاکعلی به صورت یک‌جا تبدیل به احسن شده و از حالت وقفی خارج می‌شود. در این طرح مردم شهر خاکعلی می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای اندک به سازمان اوقاف املاک خود را از حالت وقفی خارج کرده و اسناد مالکیت دریافت کنند. 

وی با ذکر اینکه سازمان اوقاف برای تبدیل به احسن کردن شهر خاکعلی در حد عالی همراهی کرده است، افزود: بنابراین امروز ریش و قیچی دست مردم شهر خاکعلی است و اگر مردم با مسئولان همراهی کنند، فرآیند خروج املاک مردم خاکعلی از حالت اوقافی به سرعت پیش خواهد رفت و به زودی شاهد تحویل اسناد مالکیت قطعی مردم خاکعلی خواهیم بود.

مجیدی تصریح کرد: ولی اگر مردم اقدام نکنند، این مسیر نه تنها برای شهر خاکعلی بلکه برای کل کشور بسته می‌شود؛ چرا که عملکرد استان قزوین در حوزه تبدیل به احسن موقوفات یک آزمایش برای کل استان‌ها است. اگر این طرح درست جواب دهد، در کل کشور اجرا می‌شود. اما اگر این طرح جواب ندهد، مسئولان دلسرد می‌شوند و ممکن است که سازمان اوقاف اجرای این طرح را متوقف کند. 

وی ادامه داد: آمادگی داریم تا در قالب یک توافق‌نامه همه وجوه مردم برای تبدیل به احسن کردن به حساب سازمان اوقاف واریز شود و ما هم با یک نامه به سازمان ثبت اسناد کل شهر خاکعلی را به صورت یک‌جا از وقفیت خارج می‌کنیم. در ضمن این قول را به مردم می‌دهیم تا یک‌سال به مردم شهر خاکعلی برای تبدیل به احسن کردن زمین یا ملک وقفی خود مهلت دهیم.

کمترین قیمت برای تبدیل به احسن اراضی خاکعلی لحاظ شد

فرماندار شهرستان آبیک هم در این جلسه اظهار داشت: قیمت‌هایی که برای تبدیل به احسن املاک موقوفه خاکعلی درنظرگرفته شده، با قیمت کارشناسی قبلی فاصله بسیارزیادی دارد و در حال حاضر کمترین قیمت برای تبدیل به احسن اراضی و املاک وقفی خاکعلی تعیین شده است. بنابراین قرار است که زمین‌های وقفی شهر خاکعلی تبدیل به احسن شده و به مردم سند داده شود.

حامد فتوحی با بیان اینکه قیمت‌گذاری بر اساس کمترین قیمت زمین‌های خاکعلی صورت گرفته، اضافه کرد: بنابراین مالکیت زمین‌های خاکعلی به طور کامل به مردم انتقال پیدا می‌کند و مشکل مردم یعنی نداشتن مالکیت بر اراضی یا املاک شهر خاکعلی به طور کامل حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در ضمن با تبدیل به احسن و خروج شهر خاکعلی از حالت موقوفه قیمت زمین‌های این شهر ارزش افزوده بسیاربالایی پیدا خواهد کرد و ارزش زمین بعد از آزاد شدن اسناد چندبرابر خواهد شد. بنابراین برای مردم شهر خاکعلی فرصت مغتنمی فراهم شده است.

فرماندار آبیک تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، امکان دارد سیاست‌ها عوض شود و اجرای طرح متوقف شود. بنابراین از مردم خاکعلی انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی رسیده و برای تبدیل به احسن املاک خود اقدام کنند. به همین خاطر نباید به مهلت یک‌ساله دلخوش کنیم. 

امکان تبدیل به احسن جداگانه زمین‌های خاکعلی وجود ندارد

فتوحی افزود: شهردار و بخشدار خاکعلی با مجوز اداره‌کل اقتصاد و دارایی باید یک حساب بانکی دولتی برای واریز پول‌های مردم  باز کنند تا مردم اطمینان داشته باشند که پول آنها به حساب دولت واریز می‌شود.

وی ادامه داد: در ضمن امکان تبدیل به احسن اراضی و املاک خاکعلی به صورت موردی وجود ندارد و بر اساس قانون پلاک یا شهر وقفی خاکعلی باید به صورت یک‌جا آزاد شود. بنابراین همه هزینه تبدیل به احسن شهر خاکعلی به صورت کامل به حساب اوقاف واریز می‌شود و بعد اوقاف پلاک خاکعلی را آزاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 992970

مهمترین اخبار ایران و جهان: