رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد دانشجویان ما در بازار کار مشغول به کار شده و برای مثال در حوزه دوخت یا مکانیک خودرو اکثر فارغالتحصیلان ما در بازار کار مشغول به کار هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهزاد رضایی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت برگزاری جلسه با رسانهها اظهار داشت: هدف ما از برگزاری نشست خبری تبلیغ دانشگاه علمی-کاربردی نیست و ما در نشست با اصحاب رسانه به دنبال بازاریابی خدمات دانشگاه علمی-کاربردی نیستیم.
وی سعادت جامعه را در گرو افزایش مهارت در زندگی دانسته و افزود: در گذشته با توجه به آموزشهای کلاسیک که بیشتر به دنبال مدرکآوری بودهاند ما سرمایه انسانی خود را در راستای کسب مهارت جهت نداده و این در حالی است که در دنیا پس از دیدن آموزشهای لازم نیروی انسانی با کسب مهارت تخصصی وارد بازار کار میشوند و این مسیری است که کشورهای پیشرفته دنیا طی کردهاند.
رضایی بر لزوم گسترش کسب و کارها تأکید کرده و عنوان داشت: ما باید از تجربیات جهانی در توسعه آموزشهای مهارتی استفاده کنیم و شیوههای سنتی در انتقال تجربیات مهارتی از پدر به پسر در کسب و کارها دیگر منسوخ شده است و رسانهها در این زمینه میتوانند بسیار موثر باشند.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان با اشاره به حوزههای فعالیت این بیان کرد: ما در حوزههای مهارتی در صنایعی مثل لوازم خانگی در بخش مربوط به گروه صنعتی انتخاب، صنایع فولاد و فلزی در شرکتهای ذوبآهن و فولاد ماهان سپاهان و در حوزههای مربوط به صنایع پوشاک در مراکز آموزشی مثل مرکز جامعه اسلامی، خانه کارگر و ایرانسپهر مشغول به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز این صنایع هستیم.
وی فعالیتهای دانشگاه علمی-کاربردی را در بخش کشاورزی و صنایع وابسته محدود اعلام کرده و ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبارات و محدود بودن کارگاهها در این حوزه دچار مشکل هستیم.
رضایی با اشاره به سایر رشتههای در حال آموزش در این دانشگاه اضافه کرد: ما در رشتههای خدمات اجتماعی، حقوق، هنر، صنایع دستی،گردشگری و نیز در حوزههای رسانه، روابط عمومی و خبرنگاری دورههای مهارتآموزی داریم.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان تعداد دانشجوهای در حال تحصیل در دانشگاه علمی-کاربردی در استان اصفهان را ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر عنوان کرد و با اشاره به تعداد مراکز آموزش علمی-کاربردی اظهار داشت: دانشجویان ما در حال حاضر در ۲۱ مرکز مشغول به آموزش هستند و امسال نیز یک مرکز به مراکز آموزشی فعال ما اضافه خواهد شد، ۷ مرکز نیز به دلیل کیفیت پایین توقف دوره خورده که آن مراکز در آینده با رفع ایراد پذیرش دانشجو خواهند داشت.
وی شرایط آموزش علمی-کاربردی در سطح کشور را نامطلوب دانسته و اعلام کرد: براساس برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزشها مهارتمحور میشده که تنها ۱۳ درصد آموزشها به صورت مهارتمحور برگزار میشوند.
به صورترضایی با اشاره به عدم مشکل تکمیل ظرفیت در مراکز علمی-کاربردی بیان کرد: ما مشکل خالی بودن صندلیها را داریم؛ جامعه و خانوادهها هنوز در زمینه نیاز به داشتن مهارت برای حضور در بازار کار توجیه لارم را نشدهاند.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان برنامههای آموزشی دانشگاه علمی-کاربردی را در سطوح کاردانی و کارشناسی عنوان کرده و افزود: ما برای برگزاری دورههای کارشناسی ارشد برنامهای نداشته و فقط در سطوح کاردانی و کارشناسی به دلیل مهارتمحور بودن آموزشها برگزاری دوره داریم؛ چراکه نیروی انسانی که بازار کار که از ما انتظار دارد بیشتر باید ماهر باشند.
وی میزان شاغلان با اشاره به بالا بودن فارغالتحصیل از مراکز علمی-کاربردی تصریح کرد: بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد دانشجویان ما در بازار کار مشغول به کار شده و برای مثال در حوزه دوخت یا مکانیک خودرو اکثر فارغالتحصیلان ما در بازار کار مشغول به کار هستند.
رضایی حوزه بازاریابی و آیتی را بیشترین جذبکننده نیروی کار دانسته و افزود: در کنار این عرصهها، طراحی سایت، طراحی گرافیک و عکاسی نیز مطرح میباشند و نیاز به نیروی کار حرفهای پیدا میکنند.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان بر اهمیت آی.تی در آموزشهای مهارتمحور تأکید و بیان کرد: ما در حال حاضر نیاز به فعالیتهای بینرشتهای داشته که برای تولید و عرضه یک کالا در سطح جهانی نیاز به کنار هم قرار گرفتن چندین مهارت مثل بازاریابی، طراحی، تبلیغات و طراحی سایت در کنار هم داریم؛ بنابراین ما در آموزشهای خود برنامهریزی جدی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در این رشتهها که در ارتباط با حوزه آیتی هستند مدنظر داریم.
وی هم چنین بر اهمیت حوزه فرهنگی و نیاز بخش فرهنگ به تربیت نیروی دارای مهارت لازم اشاره کرده و تاکید کرد: ما باید مسائل فرهنگی را به درستی به جامعه عرضه کرده و باید در سطح بینالمللی به عرضه مفاهیم فرهنگی نگاه کرده و هدف ما تربیت نیروی انسانی ماهری است که بتواند مسائل دینی و مذهبی را در سطح بینالمللی با داشتن تخصص کاربردی لازم مطرح کند.
رضایی با بیان این که در حال حاضر اکثر دانشآموزان به مهارتآموزی رغبت پیدا کردهاند، عنوان داشت: بیشترین تعداد دانشآموزان ما در گذشته مربوط به رشتههای ریاضی فیزیک و تجربی بوده و بعد از علوم انسانی تعداد باقیمانده به سمت رشتههای مهارت آموزی میآمدند، اما در حال حاضر ۵۰ درصد از دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش آمده و تنها ۶ درصد به سمت رشتههای ریاضی-فیزیک گرایش پیدا کردهاند.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان با اشاره به ارتقا وضعیت تحصیلی دانشآموزان در آموزشهای مهارتمحور افزود: در گذشته دانشآموزان ضعیف با معدلهای پایین به سمت رشتههای مهارتی میرفتند، اما در حال حاضر دانشآموزان با معدل ۲۰ به سمت رشتههایی مثل کامپیوتر، آیتی، طراحی گرافیک و دوخت آمده و حتی دانشآموزانی که رشته کامپیوتر را انتخاب میکنند به جای انتخاب این رشته در دانشگاه دولتی که بیشتر تئوری است، به سمت تحصیل این رشته در مراکز فنیوحرفهای و علمی-کاربردی سوق پیدا کردهاند.
وی خبر از برگزاری دورههایی برای مشاوران مدارس جهت آشنایی آنها با دورههای مهارتی داده و بیان داشت: مذاکرات لازم را با آموزش و پرورش در این زمینه داشتهایم؛ چراکه این مشاوران در جهت انتخاب رشته دانشآموزان بسیار موثر بوده اما مشاوران با دورههای مهارتآموزی و مزیتهای رشتههای مهارتی آشنایی لازم را ندارند.
رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد تفاوت بین آموزشهای دانشگاه فنی و حرفهای و دانشگاه علمی-کاربردی بیان کرد: در دانشگاههای فنی و حرفهای هدف صرفا آموزش عام یک مهارت جهت حضور در یک شغل میباشد، اما در آموزش علمی-کاربردی ما به دنبال آموزشهای مهارتی تخصصی جهت حضور نیروی کار به عنوان تکنسین و نیروی متخصص در کارخانجات و فعالیتهای حرفهای هستیم.
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان اصفهان به برگزاری دورههای تخصصی به درخواست صنایع توسط دانشگاه علمی - کاربردی اشاره و اضافه کرد: ما در مراکز علمی-کاربردی بسته به نیاز صنایع و صنعتگران دورههای پودمانی مخصوص به صنعت مربوطه برگزار میکنیم و بنا به درخواست صنعتگران تعداد دورهها را افزایش داده و سطح آموزشهای آنها را تخصصیتر میکنیم.
وی پایان با تأکید بر مسیر غلط آموزشی که تاکنون در کشور طی شده است بیان کرد: در آلمان ۷۰ درصد نیروی فارغالتحصیل از مدارس جذب مراکز مهارتآموزی شده و پس از آنکه مهارتهای لازم را آموزش دیده برحسب علاقه تعیین تکلیف شغلی میشوند و پس از آن متناسب با فضای شغلی خویش به تحصیلات عالیه دانشگاهی میپردازند، اما ما این مسیر را در کشور خود برعکس طی کردهایم و این مسأله دلیل بیکاری بخش بالایی از نیروی کار فارغالتحصیل دانشگاهی است.
آلمانانتهای پیام/۶۳۱۲۸/م/
شناسه خبر: 643170