نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 12:04

تداوم جنگ قدرت در سودان؛ تشدید بحران انسانی و موافقت ارتش با طرح صلح پیشنهادی

در سایه تداوم جنگ قدرت در سودان، بحران انسانی در این کشور در حال تشدید است و هشدارهای بین‌المللی در این خصوص افزایش یافته است و از سوی دیگر، تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس میان طرفین درگیر همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های خونین در سودان که از روز ۱۵ آوریل (شنبه ۲۶ فروردین) آغاز شده، تا به امروز (پنجشنبه، ۲۷ آوریل)، همچنان ادامه دارد و با وجود آتش‌بس‌های موقت چند ساعته و انتشار اخبار در خصوص تلاش‌های جاری برای توقف درگیری، همچنان در حال قربانی گرفتن است.

سودان از ۱۵ آوریل شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» است. این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، علاوه بر خارطوم پایتخت سودان، شهرهای دیگر این کشور را نیز دربرگرفته است.

 

 

جدیدترین تحولات سودان را در ادامه می‌خوانید.

تشدید درگیری‌ها در نزدیکی خارطوم با وجود آتش‌بس ۷۲ ساعته​​

از روز گذشته، (چهارشنبه ۲۶ آوریل)، نبرد جدیدی میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در حومه خارطوم پایتخت این کشور آغاز شد که آتش بس اعلامی را زیر سوال برد، اما ارتش بار دیگر برای تمدید این آتش‌بس شکننده، ابراز تمایل می‌کند.

 

 

این در حالی است که پیشتر، نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برای آتش‌بسی ۷۲ ساعته که قرار بود تا عصر امروز (پنجشنبه) ادامه یابد، موافقت کرده بودند اما درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف سودان طی این مدت همچنان ادامه داشت و دارد.

با وجود آتش‌بسی که تا عصر امروز می‌بایست ادامه می‌یافت، روز گذشته درگیری‌های شدیدی در «ام درمان» واقع در نزدیکی خارطوم روی داد و ارتش با نیروهای کمکی خود، با نیروهای پشتیبانی سریع که از مناطق دیگر سودان آمده بود، مقابله کرد. اما تا شب، صدای تیراندازی‌‌های شدید و بمباران‌های هوایی به گوش می‌رسید.

 

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، خارطوم که همراه با شهرهای همجوار خود ام‌درمان و بحری یکی از بزرگترین مناطق شهری آفریقا به شمار می‌رود، با گسترش  فعالیت باندهای غارتگر و دزد، دچار بی‌قانونی شدیدی شده است. 

شمار قربانیان سودان؛ ۵۱۲ کشته و ۴۲۰۰ زخمی

بر اساس این گزارش، حملات هوایی و توپخانه‌ای طی روزهای اخیر در سودان به جان باختن دست‌کم ۵۱۲ نفر و زخمی شدن ۴۲۰۰ تن، تخریب بیمارستان‌ها و محدود شدن روند توزیع مواد غذایی برای کشوری که یک سوم ساکنانش به کمک‌های بشردوستانه وابسته است، منجر شده است.

موافقت ارتش سودان با طرح صلح پیشنهادی ایگاد

ارتش سودان، چهارشنبه شب اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان با اصل طرح تمدید آتش‌بس برای ۷۲ ساعت دیگر و اعزام یک فرستاده نظامی به «جوبا» پایتخت سودان جنوبی برای انجام مذاکرات موافقت کرده است.

 

 

ارتش سودان، اعلام کرد که سران کشورهای سودان جنوبی، کنیا و جیبوتی پیشنهادی را برای تمدید آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوها میان طرفین درگیری در سودان ارائه کرده‌اند و البرهان با اصل این موضوع موافقت کرده و از نمایندگان هیات اعزامی سازمان توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» برای این پیشنهاد و توجه به بحران سودان تشکر می‌کند.

ارتش سودان توضیح داد که پیشنهاد سازمان ایگاد شامل اعزام نمایندگانی از نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع به جوبا برای مذاکره است.

اما هنوز، نیروهای پشتیبانی سریع تحت فرمان حمیدتی، پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند‌. 

بحران سوء‌ تغذیه کودکان سودانی

 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تنها ۱۶ درصد از امکانات بهداشتی در سودان هنوز کار می‌کند و انتظار می رود که شمار کشته‌های ناشی از بیماری،کمبود غذا، آب و خدمات پزشکی افزایش یابد.

در جدیدترین بیانیه سازمان ملل که روز گذشته منتشر شد؛ آمده است که درمان حدود ۵۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه شدید به دلیل درگیری‌های جای قطع شده و بیمارستان‌هایی که هنوز کار می‌کنند با کمبود تجهیزات پزشکی، برق و آب مواجهند.

درگیری‌های خونین در دارفور

به اعلام سازمان ملل، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، درگیری‌های خونینی در منطقه «الجنینه» در ایالت دارفور غربی رخ داد که منجر به غارت و کشتار شمار زیادی از غیرنظامیان شد و نگرانی‌های زیادی را در خصوص تشدید تنش‌های قومی برانگیخته است.

روانه شدن سیل پناهجویان سودانی به سوی مرزهای این کشور

بر اساس این گزارش، تشدید درگیری‌های داخلی در سودان، موجب افزایش شمار پناهجویانی شده که به هر قیمتی خود را به مرزهای سودان می‌رسانند تا از کشورشان بگریزند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که احتمالاً تنها ۲۷۰ هزار نفر به سودان جنوبی و چاد گریخته‌ باشند.

توصیف وضعیت خارطوم از زبان اتباع خارجی سودان

از سوی دیگر، سایر اتباع ساکن سودان که موفق به ترک خارطوم شده‌اند، وضعیت این شهر را چنین توصیف می‌کنند: خیابان‌ها پر از اجساد و زباله شده، ساختمان‌ها در آتشند، مناطق مسکونی تبدیل به میدان‌های جنگ شده و مردان جوانی با چاقوهای بزرگ در خیابان‌ها جولان می‌دهند.

 

گفت‌وگوی تلفنی حمیدتی با وزیر خارجه عربستان

 

 

خبرگزاری آلمان از گفت‌وگوی تلفنی «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی درباره بحران جاری در سودان خبر داد.

حمیدتی طی پستی در فیس‌بوک اعلام کرد که روز چهارشنبه با فیصل بن فرحان درباره موضوعات مربوط به بحران جاری در سودان رایزنی کرده و وی را در جریان ابعاد این بحران و دلیل آغاز آن، گذاشته است.

وی تاکید کرد که در این گفت‌وگو، به وزیر خارجه سعودی گفته است که آتش‌بس صورت گرفته برای باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای شهروندان و اتباع خارجی صورت گرفته است.

حمیدتی در ادامه از دولت سعودی برای اهتمام ورزیدن به وضعیت سودان و مردم آن تقدیر کرد.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1171770

مهمترین اخبار ایران و جهان: