نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 21:19

500 نفر زندانی جرائم غیر عمد زندان‌های آذربایجان‌غربی در انتظار حمایت خیرین

مدیرکل زندان ها و نایب رئیس ستاد مردمی دیه و کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد آذربایجان غربی از زندانی 500 نفر زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان خبر داد و گفت: مبلغ بدهی زندانیان 600 میلیارد تومان است که ستاد دیه استان در نظر دارد با برگزاری جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان اقدام به آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مراد فتحی مدیر کل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان آذربایجان‌غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در زندان‌ها با 2 دسته از زندانیان مواجه هستیم که تعدادی از افراد زندانی منجربه جرم بوده و هنجار شکن هستند و جرائم این افراد جرائم عمدی بوده و برخی افراد با بدون اقدام به جرائم عمدی و به علت بدهکار بودن روانه زندان شده‌اند.

وی با بیان اینکه در زندان‌های استان آذربایجان‌غربی تعداد ۵٠٠نفر زندانی به علت جرائم غیر عمد زندانی هستند گفت: این افراد بنا به دلایل مختلف و متاسفانه نواسانات بازار دچار مشکل مالی شده و توانایی پرداخت بدهی خود را نداشتند که دستگاه قضا بنا به تکلیف قانونی حکم زندان آنان را صادر کرده است .

فتحی با بیان اینکه در حال حاضر ۸درصد افراد زندانی جرائم غیر عمد را بانوان تشکیل می‌دهد ادامه داد: تعدادی از افراد زندانیان جرائم غیر عمد در سوانح کارگاهی و تولیدی دچار مشکل شده اند که از عهده‌ی تامین دیه بر نیامدندو در حدود ۱۴درصد افراد نیز به علت اینکه توانایی پرداخت مهریه را نداشتند روانه زندان شدند. 

مدیر کل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی استان آذربایجان‌غربی یادآور شد: این افرا بزهکار نیستند و فقط و با توجه به اینکه این افراد با زندانی شده از بعد روانی نیز مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند خانواده ‌های آنان نیز دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به برکت ماه مبارک رمضان چندین سال متوالی خیرین و نیکوکاران استان با برگزاری جشن گلریزان تعداد زیادی از افراد زندانی را آزاد می‌کنند و انتظار می‌رود طی ماه مبارک رمضان امسال نیز مردم شریف در گلریزان شرکت کرده و تا با این اقدام خدا پسندانه زندانیان جرائم غیرعمد آزاد و کانون گرم خانواده خود بازگردند.

فتحی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ نفر زندانی جرایم غیر عمد در زندان های استان زندانی هستند که مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای آزادی آن‌ها نیاز است.

این مقام مسوول یادآور شد: طی سال گذشته تعداد مبلغ 33 میلیارد و 500 میلیون تومان مبلغ تویط خیرین برای آزاد سازی زندانیان جمع‌آوری شد که مبلغ 11 میلیلارد تومان توسط ستاد دیه بوده است.

فتحی افزود: در سال گذشته در مجموع  تعداد ۷۱۵ نفر از زندانیان آزاد شدند که تعداد ۳۵۰ نفر از آنان توسط ستاد دیه بوده و مابقی با وساطت و پرداخت بدهی توسط خیرین و گذشت شاکی پرونده منجر به آزادی افراد شده است.

وی با اشاره به اینکه  تا کنون مبلغ ۲ میلیارد تومان توسط خیرین برای آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد جمع‌آوری شده است گفت:  طی ماه مبارک رمضان امسال ۲۲ جشن گلریزان در نظر گرفته شده است که اولین جشن گلریزان در ۱۶ فروردین امسال در شهرهای ارومیه، خوی، اشنویه آغاز خواهد شد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1126026

مهمترین اخبار ایران و جهان: