نیوز سیتی!
25 فروردین 1402 - 10:00

صنعت و تجارت محور دیدار رئیس جمهور ازبکستان با وزیر صنعت ترکیه

رئیس جمهور ازبکستان و وزیر صنعت و فناوری‌های ترکیه در «تاشکند» گسترش همکاری‌های عملی، پیشبرد طرح‌های صنعتی و نوآوری در این زمینه را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «مصطفی وارانک» وزیر صنعت و فناوری‌های ترکیه در «تاشکند» گسترش همکاری‌های عملی، پیشبرد طرح‌های صنعتی، به کارگیری نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان با خرسندی بر سیر بالای همکاری‌های دوجانبه، تشدید روابط و تبادلات متقابل در همه سطوح تاکید کرد.

در این دیدار به رشد پایدار مبادلات بازرگانی، اجرای مشترک پروژ‌ه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های اولویت دار، افزایش تعداد پروازهای منظم بین دو کشور اشاره شد.

همچنین بر امکانات گسترده‌ برای توسعه همکاری‌های صنعتی از طریق جذب شرکت‌های پیشرو ترکیه در اجرای پروژه‌ها از جمله در صنعت خودرو تاکید شد.

علاوه بر این، بر تمهیدات نشست دوره‌ای شورای همکاری‌های استراتژیک در سطح عالی از جمله شکل‌گیری سبد سهام پروژه‌های اولویت‌دار و تصویب یک برنامه صنعتی بلند مدت تأکید شد.

ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این دو کشور در  سال 2022 میلادی در سطح 3 میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند. امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1146970

مهمترین اخبار ایران و جهان: