نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 13:24

سیدان: خبره انقلابی اهل خبر و واقعیت است، مثل حسن باقری

سیدان نوشت: مشهور است که حسن باقری یک نخبه و نابغه بود اما بیش از آنکه یک نابغه باشد «خبره» بود. خبره به جای اتکا به ذهنیت‌های تخصصی به واقعیت و عینیت توجه دارد و همین امر حسن باقری را قوی، امکان‌ساز و امیدوار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه حبرگزاری فارس، یکی از تجربه‌های گران‌بها در تاریخ انقلاب ما تجربه دفاع مقدس است. مسأله این است که ما چگونه توانستیم در چنان جنگ نابرابری قدرتمند شویم و از خود دفاع کنیم؟ به تجربه شهید حسن باقری به عنوان یکی از فرماندهان مؤسس و مؤلف در جنگ مراجعه می‌کنیم. مشهور است که او یک نخبه و نابغه بود اما بیش از آنکه یک نابغه باشد «خبره» بود. خبره به جای اتکا به ذهنیت‌های تخصصی به واقعیت و عینیت توجه دارد و همین امر حسن باقری را قوی، امکان‌ساز و امیدوار کرد. او به اقتضای عالَمی که در آن زندگی می‌کرد واقف بود و می‌دانست که باید از میان تجربه‌های زیسته خودمان راه یابد و راه بسازد.

خبره اهل خبر است و جالب اینکه حسن باقری فعالیت‌هایش را هم با کار خبری در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کرد و برای تهیه گزارش به چند نقطه از ایران و جهان سفر کرد. همین پی‌جویی خبر از امر واقع بود که او را متصل به میدان واقعیت کرد. حسن باقری به عنوان یک نیروی جوان انقلابی وقتی عهده‌دار ایجاد اطلاعات عملیات جنگ شد می‌توانست غرق در اصول و فنون تخصصی جنگ شود، اما چه کرد که توانست در اتاق جنگ و در میان همه متخصصان پا به سن گذاشته جنگی و سیاسی آنتن به دست بگیرد و پای نقشه بایستد و با اعتماد بنفس طرح عملیات بکشد؟

حسن باقری در آن شرایط جنگی دو کار مهم کرد: ۱ـ  شناسایی وجب‌به‌وجب مواضع میدان نبرد، ۲ـ  ترسیم نقشه این مواضع. نقشه‌هایی که در آن دوران در دسترس بود متعلق به دهه سی است. شهید باقری به کمک بسیجی‌ها وجب‌به‌وجب میدان را شناسایی و موقعیت دقیق همه چیز را در نقشه مشخص و نقشه‌ها را به روز کرد. اطلاع از تحرکات و حتی روحیات فرماندهان دشمن و حساب باز کردن روی روحیه جهادی رزمندگان خودی از واقعیاتی بود که او نمی‌توانست با اتکا به نُرم‌های جنگ به آن دست یابد و فقط با مراجعه به میدان قابل دسترسی بود.

راز قوی شدن مادر جنگ را باید از زبان خود حسن باقری بشنویم این جنگ فرصت های طلایی بسیاری را جهت رشد استعدادها به ما داده است. نیروهای ما با توجه به روحییه انقلابی که دارند و چشم و گوش بسته برابر قانون‌های از خارج آمده نیستند می‌توانند از قالب‌های پیش ساخته خارج شوند و با فکر سازنده خویش چه روش‌هایی را ابداع کنند که دشمن نخواهد توانست به سادگی به دفاع در مقابل آنها برخیزد.

منبع: سرمقاله پیش شماره سوم مجله سوره، سیدعلی سیدان

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1122970

مهمترین اخبار ایران و جهان: