نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 13:55

نظام ارزیابان تخصصی فرش دستباف در کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نظام ارزیابان تخصصی فرش دستباف در کشور راه‌اندازی می‌شود این نظام قرار است مثل نظام مهندسی و نظام پزشکی به صورت تخصصی در حوزه ارزیابی فرش دستباف فعالیت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرحناز رافع ظهر امروز در جلسه کمیته فرش دستباف کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: توسعه فرش دستباف در سطح ملی و بین‌الملل از اولویت‌های مهم و مورد توجه در کشور ایران است.

وی گفت: نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده و فرش دستبافت ایران برای رییس جمهور ترکمنستان، رییس جمهور تاجیکستان، رییس جمهور روسیه و سلطان عمان به نمایش گذاشته شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی فرش دستباف خبر داد و تصریح کرد: در اعطای تسهیلات به فعالین مشاغل خانگی یک انقلاب رخ داده است که البته در این مسیر موانعی هم وجود دارد که به دلیل بی‌سلیقگی برخی بانک‌های عامل و یا انتظارات غیرمنطقی در این بخش است.

وی اضافه کرد: هزینه برای تبلیغات در حوزه معرفی فرش دستباف سرمایه‌گذاری است چو ارزش افزوده فرش بسیار زیاد است اما اگر ابزارهای جدید بازاریابی را مورد استفاده قرار ندهیم موفق نخواهیم شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: اگر امروز مسلط به دانش استفاده از ابزارهای روز تبلیغاتی نباشیم در بازار موفق نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه بازاریابی از مسائل مهم در بخش تولید است، گفت: اهتمام خوبی در سطح مسئولان استانی کردستان برای توسعه و رونق صنعت فرش وجود دارد باید از این ظرفیت به خوبی بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: عزم قوی برای ارتقای صنعت فرش در کردستان وجود دارد لذا باید این موضوع را به فال نیک بگیریم و به نفع رونق این صنعت از آن استفاده کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اذعان کرد: یکی از کارهای خیلی بزرگ که در کشور با کمک نمایندگان مجلس صورت گرفت حفظ مرکز ملی فرش در وزارت صمت بود.

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات خوب حوزه فرش، بهره‌مندی از هوش مصنوعی در یزد بود که انقلابی در شست و شوی فرش دستباف ایجاد کرده است.

وی رونق فرش دستباف را نیازمند همراهی بیشتر پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: مرکز رشد تخصصی فرش با کمک پارک‌های علم و فناوری راه.اندازی شده تا بتوانیم در قالب این مرکز ایده‌های جدید شکل بگیرد و به تجاری‌سازی برسند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مشکل اساسی ما این است که در حوزه بازاریابی از بازریاب‌های استفاده نمی‌کنیم و فرش ما مهر و گواهی اصالت ندارد.

وی با بیان اینکه فرش کردستان به سلیقه‌سازی نیاز دارد نه سلیقه‌یابی، گفت: فرش کردستان گواهی اصالت و شناسنامه و روایت ندارد، باید برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های بافته شده در این استان تلاش کنیم.

رافع اضافه کرد: نظام ارزیابان تخصصی فرش در کشور راه‌اندازی می‌شود که مانند نظام مهندسی و نظام پزشکی به صورت تخصصی در حوزه ارزیابی فرش دستباف فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: برای بیمه فرشبافان به دلیل محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد، بهترین گزینه استفاده از ظرفیت بیمه عشایر و روستایی و بیمه زنان خانه‌دار است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تا قانون بیمه فرشبافان به صورت کامل اجرا شود، قالیبافان از بیمه عشایر روستایی استفاده کنند اما در مجموع بیمه را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: اگر قرار است فرش دستباف منقرض نشود باید از ظرفیت و توان بخش علمی استفاده کنیم.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1268407

مهمترین اخبار ایران و جهان: