نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 08:01

روایت جوانان جهادگر قلعه دهبارز/ وقتی خانه تمام شد، لبخند شادی کودکان بی خانه بزرگ‌ترین هدیه خدا بود

این روزها در هر شهری جوانان بی ادعایی پیدا می شوند که با اتکا بر خدواند برای زدودن غمی از دل یک نیازمند و آوردن برق شادی بر چشم یک کودک تلاش می کنند، اما روایت جوانان جهادگر محله قلعه دهبارز رودان از جنس عشق است.

خبرگزاری فارس، رودان - حامد آزادی : ۱۷ اردیبهشت سالروز تاسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری است بعد از اینکه در دوران اصلاحات وزارت جهاد سازندگی منحل و با وزارت کشاورزی ادغام شد که یکی از کار های اشتباه آن دوران بود چون جهاد سازندگی سابق منشا خدمات خوبی برای کشور بود که هنوز هم مردم از خدمات آن نهاد به نیکی یاد می کنند. رهبر انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی در سال ۷۹ را دادند شجره طیبه ای که طی این دو دهه و اندی از تاسیس آن توانسته اقدامات خوبی را برای کشور به ارمغان آورد.

البته معنای بسیج سازندگی را می توان همچون این سخن اینگونه تعبیر کرد: «بسیج سازندگی» تبلور جوهره حرکت جوانان انقلاب و شیفتگان اعتلای وطن برای پاسخ به نیازهای نظام و میهن اسلامی با تفکر جهادی و از جمله در حوزه زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

صد البته که طی این سال ها کارآفرینی و اشتغال، محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی، حرکت‌های جهادی و انجام پروژه‌های عمرانی و خدمات اجتماعی، کمک‌های مومنانه، مهارت‌آموزی، ارائه خدمات بهداشت و درمان و ده‌ها محور و مؤلفه معنادار دیگر مردم‌یاری در زمره فعالیت‌های صادقانه و خالصانه بسیج سازندگی در اقصی نقاط این سرزمین، منشأ خیر و برکت و خدمات ارزنده برای مردم نجیب و صبور ایران عزیز بوده است.

خدماتی که امروز گسترده آن به اقصی نقاط مناطق محروم  ایران پهناور رسیده است و شاید دیگر جایی محرومی را نمی یابیم که جهادگران بی ادعا دست او را نگرفته باشند.

و جهادگران این عرصه را می توان خدمت کنندگان بی‌منت و مجاهدان بی ادعا و عاشقانه جهاد در سایه ولایت، نامید.

یکی از این عاشقان جهاد و مجاهد به معنی واقعی بی ادعا را من در بهشت جنوب چند سالی است که خوب می شناسم البته نه به نام و رسم اش که البته به راه و مرام اش که هر جایی که کسی نیازی دارد او را خالصانه برای خدمت بی منت آنجا می یابم.

در همین چند ماه هم شاید چهار یا پنج بار از او درخواست گفتگویی صمیمانه و بیان فعالیت های جهادی اش برای تشویق دیگر جوانان شهر کرده بودم اما او بی‌درنگ درخواستم را یا رد می کرد و یا به زمانی خاص وعده می داد که البته دیگر متوجه شده بودم نمی خواهد  به این راحتی ها   اجر و قرب کارش کم بشود.

این بار در هفته بسیج سازندگی وقتی لوح سپاس جوان جهادگر نمونه شهرستان را به او اعطا کردند دیگر فرصتی خوبی بود تا سر بزنگاه برسم و راه و رسم جهادگری اش را مکتوب کنم.

 

گروه ۵ نفره ایی که ۵۰ نفر شدند
وقتی با مهدی نایبی این جوان برومند محله قلعه دهبارز رودان هم کلام می شوم و از آغاز کار فعالیت جهادی اش سوال می پرسم می گوید: کار جهادی را از اوایل دهه نود آغاز کردم و ابتدا گروه جهادی مان تنها ۵ عضو داشت که به لطف خداوند متعال حالا بعد از قریب به یک دهه فعالیت بیش از ۵۰ نفر عضو داریم که از هر صنف و رسته ایی هم در بین مان پیدا می شود.

وی افزود: یعنی حالا جوانان جهادگر در این گروه از بنایی تا کاشی کاری، برق کاری ،نقاشی، لوله کشی و ..... عملا تمام امور را انجام می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: البته کار جهادی مان منحصر به فعالیت های سازندگی نیست در اینجا کارهای اجتماعی و فرهنگی هم انجام می شود و حتی گروه سرود محله مان که همه آنچه داریم  با اسم زیبای شهید نایبی چه در پایگاه بسیج و یا قرارگاه تحول محلات آذین بسته شده است در سطح شهرستان و استان هم برنامه خوبی اجرا کرده است.

 

 

جهاد را منحصر به فعالیت عمرانی و سازندگی نکردیم

این جوان جهادگر رودان تصریح کرد: با تشکیل کارگروه فرهنگی و تقسیم وظایف بین نیروی های فعال فرهنگی برای اجرای مراسمات مختلف برنامه ریزی کردیم و تاکنون کارهای خوبی مانند برپایی نمایشگاه دستاوردهای بومی و محلی، برپایی کاروان های شادی در اعیاد مختلف، برپایی ایستگاه ها و موکب های صلواتی در مناسبت های ملی و مذهبی ،برگزاری کلاس های اوقات فراغت با موضوعات قرآنی ، تربیتی ، اخلاقی و ورزشی ، برگزاری جشن تکلیف برای دختران و پسران و همینطور جمعه بازار پرندگان را هر هفته راه اندازی کرده ایم.

وی با فعالیت های اجتماعی گروه نیز اشاره می کند و می‌گوید: برگزاری کلاس های مشاوره خانواده در مدارس محله یکی از بهترین برنامه هایی بود که اجرا کردیم و نتایج بسیار امید بخشی مانند صلح و سازش بین زوج های محله و حتی کاهش برخی آسیب های اجتماعی را در پی داشت.

مهدی نایبی در ادامه خاطر نشان ساخت: قرارگاه تحول محله با فرمان معظم له در آغاز سال ۱۴۰۱ در فضای مجازی هم به میدان آمد و شبکه های اجتماعی را با تولید محتوا بدست گرفت و سعی کردیم فرمان رهبر فرزانه انقلاب بر زمین نماند.

وی برگزاری مسابقه رایانه ای را در نمایشگاه ایران قوی هفته بسیج شهرستان را یکی دیگر از کارهای گروه عنوان می کند.

 

با پیگیری مشکلات محله آسفالت و روشنایی به درب خانه ها آمد

این جهادگر رودانی یادآوری میکند: به عنوان عضوی از محله مشکلات هم محله ای ها را هم پیگیری میکردیم حتی طی شش ماه پیگیری مستمر ست وسایل ورزشی برای استفاده بچه ها و بزرگتر هایشان نصب شد ، پروژه روشنایی معابر اجرا شد، خیابان های محله هم آسفالت شد ، فضای سبز ورودی محله نیز سامان گرفت و حتی ۱۰ نفر از بانوان سرپرست خانواده در محله نیز به اداره کار برای راه اندازی کارگاه خیاطی معرفی شدند.

نایبی در ادامه گفت:  در کنار فعالیت های جهادی یک مرکز نیکوکاری را هم به اسم شهید محله غلام نایبی راه اندازی کردیم و از طریق آن کارهای خوبی مثل راه اندازی فروشگاه منصف،  اعطای وسایل منزل مانند چند دستگاه تلویزیون ، یخچال، توزیع بیش از چند هزار بسته معیشتی، توزیع صدها بسته لوازم تحریر در بین دانش آموزان نیازمند و پخت چند هزار غذای گرم را داشته ایم.

جهادگران گروه در روستاها هم خدمت کرده اند

وی با اشاره به برخی اقدامات گروه در حوزه سازندگی و عمران گفت: از ایزوگام سقف خانه ها تا رنگ آمیزی مدارس و کلاس های درس دانشگاه ها ، ساخت حمام و سرویس بهداشتی برای نیازمندان و محرومان داشته ایم البته این خدمات منحصر به محله نبوده و جوانان جهادگر گروه به دیگر مناطق شهرستان مثل بیکاه ، جغین و برخی روستاهای بخش مرکزی برای همین نوع خدمت جهادی به دفعات اعزام شده اند.

 

 

وقتی خانه تمام شد لبخند شادی آن کودکان بی خانه بزرگترین هدیه خدا بود

وقتی از او می پرسم که بهترین خاطره ات از این همه کار جهادی چیست؟ پاسخ می دهد: وقتی برای سرکشی و بررسی مشکلات اهالی محله رفته بودیم به خانواده ایی پر جمعیت برخوردیم که اتاقکی که ظاهراً همه سرپناه آنها بود در سیل و باران آوار شده بود و این خانواده هشت نفره در یک چادر زندگی می کردند. بعد از آن تصمیم گرفتیم که هر طور شده آستین بالا بزنیم و برای آنها سرپناهی درست کنیم به لطف خداوند و با کمک های خیرین و مرکز نیکوکاری موفق شدیم یک خانه ۸۰ متری را طی یک سال برای آنها بسازیم و لبخند آن بچه های در هنگام اتمام ساخت خانه بزرگترین پاداش خدا بود که نصیبمان شد.

مهدی نایبی که دبیر قرارگاه تحول محله شهید نایبی قلعه دهبارز، جانشین پایگاه بسیج علی ابن ابیطالب (ع) ، رییس هیات عامل مرکز نیکوکاری شهید نایبی دهبارز ، مدیر کانون علویون مسجد جامع دهبارز، رابط کانون مساجد شهرستان رودان و استان هرمزگان ،  جانشین گروه جهادی شهید نایبی است و درکنار آن در حوزه ورزش نیز در باشگاه شاهین مهر رودان که در بخش فوتبال پایه کار می کند فعالیت دارد در پایان از حمایت های امین خرمی فرمانده پایگاه بسیج علی ابن ابیطالب علیه السلام برای همراهی همه جانبه در تحقق این فعالیت ها قدردانی فراوان می کند می گوید: دست تک تک خیرینی که در این راه یاری رسان بودند را می بوسم و قطعا بهترین نقطه و جایگاه برای خودسازی مشارکت در انجام کارهای خیر است و این برای ما یک ارزش بسیار مهم محسوب می شود.

پایان پیام/88059

منبع: فارس
شناسه خبر: 1217451

مهمترین اخبار ایران و جهان: