نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 13:47

کشف ۲۴۰ قطعه پرنده قاچاق در سیستان و بلوچستان

زاهدان- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کشف یک محموله قاچاق پرندگان وحشی در این استان خبر داد.

داود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: متخلفین، قصد انتقال این پرندگان با اتوبوس از استان سیستان و بلوچستان به استان‌های هم جوار را داشتند که با حضور به موقع مأمورین اجرایی نصرت آباد و همکاری مأموران انتظامی در پاسگاه نصرت آباد در انجام این عمل، ناکام ماندند.

وی تصریح کرد: از این متخلفین تعداد ۲۴۰ قطعه پرنده از نوع جوجه طرقه (گنجشک بیابان) کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: پرندگان کشف شده، برای تیمار و بررسی وضعیت آنها به مرکز قرنطینه و تیمار حیات وحش، انتقال یافتند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در پی این مأموریت، تعدادی از متخلفین شناسایی و دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های مأمورین اجرایی محیط زیست و نیروهای انتظامی پاسگاه نصرت آباد که در کشف و ضبط این محموله پرندگان قاچاق نقش داشته اند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضائی و دوستداران محیط زیست، شاهد کاهش تخلفات زیست محیطی از جمله قاچاق پرندگان در استان باشیم.

وی در خصوص طرقه نیز گفت: این پرنده از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری به گنجشک‌ها دارند و همین موضوع باعث شده تا آن‌ها را با نام «گنجشک بیابان» نیز بشناسند، بدن این پرنده به نسبت گنجشک‌ها لاغرتر، اما کشیده‌تر است. شرایط محیط زندگی پرنده طرقه باعث شده تا این پرنده به این شکل رشد کند.

میرشکار افزود: سر پرنده طرقه، کشیده‌تر از سر گنجشک‌سانان بوده و نوک بلندتری دارند، بدن طرقه به رنگ خاکی و همراه با لکه‌های سیاه رنگی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

وی ادامه داد: طول بدن این پرنده در سنین بلوغ می‌تواند تا ۱۶ سانتی‌متر رشد داشته باشد، طرقه‌ها، در شرایط طبیعی رشد سریع‌تری خواهند داشت، طول میان بال‌های این پرنده در حدود ۳۷ سانتی‌متر بوده و وزنی معادل ۵۵ گرم دارند، نسبت طول بال‌ها به وزن این پرنده، به گونه‌ای است که امکان پرواز با سرعت بالا را به او داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1213607

مهمترین اخبار ایران و جهان: