نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 10:24

تأکید ریاست جمهور قزاقستان بر گسترش روابط حسنه با چین

رئیس جمهور قزاقستان در مورد نگرانی‌های جهان از نزدیکی روزافزون آسیای مرکزی و چین گفت: قزاقستان باید روابط بسیار خوبی با همسایه جنوبی خود برقرار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس آستانه، «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در مورد نگرانی‌های جهان در مورد نزدیکی روزافزون آسیای مرکزی و چین گفت: قزاقستان باید روابط بسیار خوبی با همسایه جنوبی خود برقرار کند.

وی افزود: نباید هیچ شبهه‌ای در این مورد وجود داشته باشد، زیرا نیت ما کاملاً شفاف و صادقانه است. واقعیت این است که چین از نظر اقتصادی در رتبه دوم جهان قرار دارد، بنابراین ما باید نقش چین را بشناسیم و باید روابط بسیار خوبی داشته باشیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های اقتصادی به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم، اما باید پیش برویم.

تاکایف ادامه داد: به همین دلیل است که من مشتاقانه منتظر دیدار آتی خود از شهر شیان هستم که مهد تمدن چین است. معتقدم که ما به توافقات جدید و معاملات جدید نیاز داریم، زیرا ما نباید فقط ساکن باشیم و منتظر نتایج باشیم. ما باید برای ارتقاء روابط اقتصادی خود در این دنیای پیچیده تلاش کنیم. من قاطعانه متعهد به توسعه همکاری‌ها و روابط دوستانه بین جوانان دو کشور هستم. نسل جوان باید بیشتر در مورد یکدیگر بدانند.

رئیس جمهور قزاقستان تأیید کرد که چین و آسیای مرکزی نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر استراتژیک نیز به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

وی گفت: انتظارات من از نشست آتی شیان بسیار زیاد است. چین نقش فزاینده‌ای مهمی در منطقه ما، آسیای مرکزی ایفا می‌کند و این کاملا طبیعی است. من فکر می‌کنم که همه همکاران من در آسیای مرکزی با این موضوع موافق هستند که ما از روابط خود با چین سود می‌بریم.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1208051

مهمترین اخبار ایران و جهان: