نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 14:02

کاهش نرخ باروری جامعه را به سمت پیری سوق می‌دهد

اردبیل- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هشدار نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور گفت: کاهش نرخ باروری جامعه را به سمت پیری سوق می‌دهد.

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می‌رود و سرمایه انسانی از مؤلفه‌های اساسی توسعه‌یافتگی و پویایی اقتصاد همه کشورها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۱.۲ در سال ۱۳۹۵ به ۶.۱ در سال ۱۴۰۰ رسیده که با سطح جانشینی که رقم ۲.۵ است، فاصله زیادی دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در صورت ادامه روند معیوب فعلی، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ و در یک دوره ۲۰ ساله یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

جعفرزاده افزود: در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی فرصت ۶ ساله قرار گرفته و بدیهی است بهره‌مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغالزایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ‌سازی عمومی و بهداشتی انتظار می‌رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

جعفرزاده اظهار امیدواری کرد: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه و اجرای مناسب آن بتوان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ۳۰ اردیبهشت مصادف با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است، اضافه کرد: ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت نیز تحت عنوان «هفته ملی جمعیت» نامگذاری شده و محورهای موضوعی در این هفته خانواده و جمعیت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1211251

مهمترین اخبار ایران و جهان: