نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 15:04

گزارش محرمانه ساواک از محوریت امام خمینی در مبارزات پیش از قیام 15 خرداد

اقدامات مخالفت‌آمیز چند ماه اخیر آیت‌الله خمینی و پیش‌قدمی مشارالیه در مخالفت با عملیات اصلاحی شاهنشاه و دولت موجب تمرکز قدرت‌های روحانی در اطراف وی شده و به خاطر همین مرکزیت، هم‌اکنون حوزه‌های علمی مذهبی خارج از ایران نیز نامبرده را به عنوان مشخص‌ترین رکن جامعه روحانیت ایران می‌شناسند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: مبارزات نهضت اسلامی که با پیشگامی مراجع تقلید از سال 1341 در مقابله با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی آغاز شده بود، با فاجعه مدرسه فیضیه در فروردین 1342 امتداد یافت. اما مواضع و اقدامات امام خمینی در طول این دوران به‌گونه‌ای بود که به عنوان محور مبارزاتی مردم شناخته شد؛ واقعیتی که ساواک هم به آن اذعان داشت.

در گزارش محرمانه‌ای پیش از وقوع قیام 15 خرداد در سال 1342 با موضوع "موقعیت آیت‌الله خمینی در مجامع روحانی" آمده است: اقدامات مخالفت‌آمیز چند ماه اخیر آیت‌الله خمینی و پیشقدمی مشارالیه در مخالفت با عملیات اصلاحی اعلیحضرت همایونی و دولت موجب تمرکز قدرت‌های روحانی در اطراف وی گردیده و به خاطر همین مرکزیت، هم‌اکنون حوزه‌های علمی مذهبی خارج از ایران نیز نامبرده را مشخص‌ترین رکن جامعه روحانیت ایران می‌شناسند. و تلگراف تسلی‌آمیز واقعه اخیر[فیضیه] از جانب آیت‌الله حکیم خطاب به وی نتیجه همین شاخصیت اوست و خود وی نیز عملاً داعیه مرجعیت را دارد.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1263351

مهمترین اخبار ایران و جهان: