نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 16:13

روابط عمومی ها؛ از لزوم توجه به تخصص تا توجه ویژه مدیران به رسانه

همدان- توجه به جایگاه روابط عمومی ها، دانش و تخصص آن ها و ارتباط گیری جدی با رسانه ها موضوع مهمی است که باید در بدنه روابط عمومی های ادارات کل و بخشهای خصوصی همدان مدنظر مدیران باشد.

خبرگزاری مهر، استان‌ها: به بهانه روز روابط عمومی و ارتباطات نگاهی به وضعیت روابط عمومی‌های ادارات در استان همدان انداختیم؛ کار در روابط عمومی‌ها حساس و تأثیرگذار است و افرادی که در این مسیر قدم می‌گذارند باید با بهره گیری از دانش و فنون حرکت کنند. مسیری که می‌تواند با همین دانش‌ها، انتقادها را کاهش دهد چرا که شفاف سازی و پاسخگویی مدیر را باب می‌کند و می‌تواند موجب ارتقای سازمان نیز شود.

روندی که باید در استان همدان باب شود و جایگاه روابط عمومی، ارتباط گیری با رسانه‌های مکتوب و مجازی وغیره مدنظر قرار گیرد و یک مدیر با این بدنه پیش رود.

از کمبود نیروی متخصص با تحصیلات مرتبط تا روزمرگی‌هایی که به سراغ برخی آمده است

حمیدرضا جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به رشد روز افزون وسایل ارتباط جمعی و لزوم به روز بودن مدیران و کارکنان ادارات روابط عمومی به ویژه در حوزه مخاطب پسند فضای مجازی طی سال‌های اخیر، این عرصه بسیار استرس زا و چالش برانگیز شده است؛ تا جایی که شاهد هستیم، برخی از نیروهای با سابقه و توانمند به دنبال خروج از روابط عمومی و فعالیت در سایر قسمت‌های اداری هستند چرا که سلامت جسمی و روحی این عزیزان تحت شعاع قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه توجه به حجم کار و گستردگی وظایف روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های مختلف، عنوان کرد: در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روابط عمومی‌ها، کمبود نیروی متخصص با تحصیلات مرتبط، توانمند، خوش فکر و صاحب ایده در دستگاه‌ها است.

وی افزود: در بسیاری از موارد شاهد هستیم کارکنان این واحد حساس، دچار روزمرگی شده‌اند، و در کنار این موارد، عدم اطلاع برخی مدیران دستگاه‌ها از وظایف حوزه روابط عمومی در کنار فقدان سواد رسانه‌ای، کار را برای فعالان این مجموعه بسیار سخت‌تر از قبل می‌کند تا جایی که در برخی از موارد شاهد حضور افراد کاملاً غیرمرتبط در واحد روابط عمومی ادارات دولتی و بعضاً خصوصی هستیم که به صورت سفارشی به این واحد حساس و تخصصی تحمیل شده‌اند و متأسفانه کمترین بازدهی و خروجی را دارند.

جلیلی در ادامه به جواب سوال تلخ‌ترین خاطره در یک سال گذشته در این حوزه اشاره کرد و افزود: خبر ابتلای دو تن از مدیران با اخلاق و توانمند روابط عمومی در دستگاه‌های استان به بیماری سرطان برای بنده بسیار ناراحت کننده و زجرآور بود که امیدوارم به لطف خداوند و دعای خیر دوستان، این دو همکار عزیز سلامتی و بهبودی کامل خود را به دست آورند تا شیرین‌ترین خبر هم برای بنده رقم بخورد.

روابط عمومی ها؛ از لزوم توجه به تخصص تا توجه ویژه مدیران به رسانه

روابط عمومی ای موفق خواهد بود که فراتر از شرح وظایف سازمانی پیش رود

وی در تشریح ویژگی‌های یک روابط عمومی موفق نیز اظهار کرد: برخلاف سایر واحدها و بخش‌های اداری در دستگاه‌ها و با وجود شرح وظایف مشخص در چارت سازمانی که برای روابط عمومی‌ها تعریف شده است، به جرأت می‌توان گفت این واحد تخصصی چارچوب مشخصی برای ارتباط با مخاطب ندارد، از این رو، روابط عمومی ای موفق خواهد بود که فراتر از شرح وظایف سازمانی و با استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین ارتباطی و به صورت به لحظه و به هنگام با مخاطب ارتباط برقرار و اعتماد عمومی را جلب کند.

مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه تخصص، فن بیان و ارتباط گیری با افراد و سلایق مختلف از ابزارهای مهم و کلیدی در موفقیت مدیر روابط عمومی به شمار می‌رود افزود: مدیری در این عرصه موفق خواهد بود که به این ابزارها تسلط کافی داشته باشد، چرا که ضعف در هر کدام از آنها موفقیت چندانی به همراه نخواهد داشت، که به نظر بنده شرکت در دوره‌های تخصصی فن بیان بسیار اثرگذار است.

جلیلی یادآور شد: انتظار می‌رود، هیئت رئیسه محترم شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان همدان، نسبت به برنامه ریزی و برگزاری دوره‌های تخصصی فن بیان با بهره گیری از اساتید برجسته کشوری و استانی ویژه مدیران و کارکنان روابط عمومی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران روابط عمومی دستگاه‌های مختلف در استان همدان، در قیاس با سایر استان‌های کشور از تجربیات و توانمندی‌های به مراتب برجسته‌تری برخوردار هستند؛ افزود: عملکرد موفق تعدادی از این عزیزان در ارزیابی‌های کشوری گواه این مدعا است، اما در این عرصه نباید غفلت کرد و به این میزان از داشته‌ها و توانمندی‌ها بسنده کرد.

امیدوارم روزی برسد که تمامی مسئولان با جایگاه واقعی حوزه روابط عمومی‌ها آشنا شوند

جلیلی خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم اعتماد عمومی را جلب و موفق باشیم که در مسیر آموزش و کسب تخصص و تجربیات جدید در این عرصه، سیری ناپذیر و البته خستگی ناپذیر باشیم.

وی با بیان اینکه در پایان به نوبه خود بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی را خدمت تمامی مدیران، فعالان و زحمتکشان این عرصه خطیر تبریک گفته و امیدوارم روزی برسد که تمامی مدیران و مسئولان با جایگاه واقعی حوزه روابط عمومی‌ها آشنا شوند؛ چراکه اگر این جایگاه مهم و حساس سازمانی به معنای واقعی کلمه شناخته شود، شاهد جلب اعتماد عمومی و افزایش رضایت‌مندی مردم از دستگاه‌ها و به تبع آن نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود.

روابط عمومی ها؛ از لزوم توجه به تخصص تا توجه ویژه مدیران به رسانه

بیشتر مدیران به اهمیت، نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها واقف نیستند

مرتضی ماجدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روابط عمومی جز مشاغل سخت و پراسترس دنیا است؛ اظهار کرد: کسی که در این حوزه کار می‌کند باید توانمندی این را داشته باشد که زمانی استرس بر آنها وارد می‌شود را مدیریت کنند تا خللی در کارهایش ایجاد نشود.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مهمترین مشکلی که در حیطه روابط عمومی وجود دارد این است که افرادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که به معنای واقعی علاقمند به این حوزه نیستند.

وی گفت: فردی که در این حوزه کار می‌کند با توجه به سختی‌هایی که وجود دارد باید صددرصد در کارش علاقه وتوانمندی داشته باشد، کسی که علاقه ندارد به این حوزه با توجه به سختی‌هایی که در این کار است توجیه پذیر نیست.

ماجدی با بیان اینکه کسی که در روابط عمومی کار می‌کند باید به صورت ۲۴ ساعته در اختیار دستگاه خود باشد و به انجام وظایفش بپردازد؛ افزود: از دیگر مشکلات این حوزه امکانات سخت افزاری است، که متأسفانه در خیلی از دستگاه‌ها این امکانات سخت افزاری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مدیران هنوز با جایگاه روابط عمومی آشنا نیستند و به آنها در حد یک عکاس وکسی که بنری را روی دیوار نصب کنند، نگاه می‌کنند؛ بیان کرد: خیلی از مدیران متوجه به اهمیت وحساسیت کار روابط عمومی‌ها نیستند ودیدگاه مثبتی نسبت به روابط عمومی‌ها که شاید در خیلی از دستگاه‌ها وجود ندارد نیستند.

روابط عمومی‌ها، بازخوردها و عملکردها را برای مردم منعکس کنند

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: شخصی که در حوزه، روابط عمومی کار می‌کند باید به این کار علاقمند باشد و از فرصت‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد استفاده کند و صرفاً بلندگو وسخن گوی سازمان و دستگاه خود نباشد واین ارتباط باید دوسویه بین خود، مخاطبین وسازمان را برقرار کند و بازخورد انعکاس را به مردم برساند.

ماجدی با بیان اینکه فردی که مدیر روابط عمومی دستگاهی می‌شود به عنوان یک ابزار ارتباطی، باید بتواند توانایی برقراری ارتباط کلامی مؤثری داشته باشد؛ افزود: فن بیان یک دانش وتخصص است که با حضور در دوره‌های آموزشی که ارائه می‌شود این قابلیت را دارد که فرد بتواند ارتباط کلامی قوی وموثری را برقرار کند.

وی افزود: فردی که در حوزه روابط عمومی کار می‌کند باید از جنبه‌ی ظاهری، نوع برخورد، قدرت بیان خوب و رسا، چهره‌ی دوست داشتنی و وجهه‌ی قابل پذیرشی برای دیگران داشته باشد وهمه این موارد، ملاک‌هایی است که فردی که به عنوان مدیر روابط عمومی کار می‌کند باید مدنظر داشته باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1218907

مهمترین اخبار ایران و جهان: