رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتابها تعریف کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشستهای تخصصی در سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار میشود که در همین رابطه یک نشست تخصصی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور فریبا کیا، از همکاران اسبق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان و حبیب یوسفزاده رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
خبرگزاری مهراسبقدر این نشست فریبا کیا پیشکسوت و صاحب قلم و نظر از برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال و به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و خلاصهای از عملکرد ساماندهی منابع آموزشی و چگونگی ورود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عرصه ساماندهی ارائه کرد.
حضوریریزیوی ادامه داد: هماکنون بیش از ۱۳۰۰ ناشر با بخش ساماندهی همکاری پویا دارند و آثار خود را ارسال میکنند. طرح سامانبخشی بعد از چند سال به این نتیجه ختم شد که مجموعه ساماندهی ارتقا پیدا کند و در همه عرصهها نظارت داشته باشد؛ به طوری که از کتابهای آموزشی پیشی گرفت.
معاون اسبق دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش با اشاره به استانداردهای لازم برای کتابهای آموزشی بر دارای خلاقیت بودن و نوآور بودن آنها تاکید کرد.
اسبقبودنوی سهولت به کارگیری و امکان استفاده از یک منبع رسانه آموزشی در موقعیت واقعی زندگی را دیگر استاندارد لازم برای کتابهای آموزشی برشمرد و افزود: ویژگی برجسته رسانه این است که توانایی پاسخگویی به دانشآموز را داشته باشد، صحت و دقت علمی، تطبیق محتوا با آخرین توافقات علمی، تناسب روش محتوا، رعایت و ترویج ارزشهای دینی ایرانی-اسلامی نه تنها جز ویژگیهای کلی است بلکه وجود آنها ضروری است.
کارگیریمنبعمحتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد
محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشدمحتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشدکیا در ادامه گفت: محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آیندهنگرانه داشته باشد، سازماندهی محتوا باید انسجام درونی و بیرونی داشته باشد یعنی تعامل را در دانشآموز با خارج از مدرسه برقرار کند؛ ساده و روان باشد، نمادهای ایرانی-اسلامی مورد توجه قرار گیرد و بهداشت در تولید کتاب و حتی زیبایی و قیمت کتاب که به عنوان بهداشت روانی محسوب میشود باید رعایت شود.
وی خاطرنشان کرد: کتاب باید فرصت تعامل با مخاطب را ایجاد کند زیرا نباید کتابها از رقابت بازبمانند و محتوا به گونهای باشد که مخاطب را درگیر کند به این معنی که مخاطب پرسش و پاسخ داشته باشد و دانشآموز را فاعل کند نه منفعل و محتوای کتاب با نیازهای فردی-اجتماعی تناسب داشته باشد که معمولاً نیازهای جامعه یکی از عوامل میزان رغبت از کتاب است.
فاعلعواملرغبتحبیب یوسفزاده رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتابها تعریف کند. کتابفروشیها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آنها اضافه میکند و مخاطب بداند کتابی که این نشان را دارد از لحاظ محتوایی و جنس، قوی و تأیید شده است.
بدانند وجودآرمرئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، معیارهای کتاب داستان را برشمرد و گفت: معیارهای کتاب داستان خوب عبارتند از: بیاحترامی و بیادبی نسبت به اولیا نداشته باشد، موضوعاتی که با سنوسال مخاطب تناسب ندارد؛ نوشته نشود، ضعف مضمون درون مایه نداشته باشد، استفاده از ادبیات سست و نامناسب اشتباه است، مباحث بیبندوباری در متن کتاب نباشد.
سنوسالسستسیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. علاقهمندان برای بازدید و خرید کتاب میتوانند به مصلای امام خمینی (ره) مراجعه کنند.
سیوسومینلازم به ذکر است در این نشست ناشران آموزشی و ارزیابان ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی حضور داشته و در جمع بندی این نشست بر دریافت نشان استاندارد از طریق ثبت آثار در سامانه تاکید شد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این دوره از نمایشگاه ۴ نشست تخصصی برگزار خواهد کرد.
ریزی
شناسه خبر: 328707