نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 18:48

جای جای ایران نقطه قرمز میراث فرهنگی است

رشت- رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به قرارگیری بیش از ۱۰۰ پروژه در ترافیک استعلامات این پژوهشگاه گفت: جای جای ایران نقطه قرمز میراث فرهنگی است.

مصطفی ده پهلوان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار. کرد: اجرای پروژه‌های با محوریت توسعه پایدار باید با هماهنگی نهادهای دولتی تحقق پذیرد در غیر این صورت به بن بست خواهد خورد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی معمولاً با پیوست فرهنگی و اجتماعی همراه هستند، افزود: اجرای پروژه‌ها در بخش‌های مختلف باید از لحاظ زیست محیطی، میراث فرهنگی، منابع طبیعی و موارد دیگر مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه اجرای پروژه‌های عمرانی باید از مسیر بررسی‌های میدانی و تحقیقاتی این پژوهشگاه بگذرد، گفت: اجرای پروژه‌ای عمرانی باید از ریل استعلامات دستگاه‌های اجرایی از جمله میراث فرهنگی عبور کند تا به نتیجه ختم شود.

ده پهلوان با اشاره به موانع استعلامی میراث فرهنگی در راستای اجرای پروژه گازرسانی در گیلان، اضافه کرد: سرعت بخشی به روند استعلامی میراث فرهنگی در اجرای پروژه گازرسانی به ۱۵۲ روستای گیلان در دستور کار است.
وی با انتقاد از عدم هماهنگی به موقع دستگاه‌های اجرایی در استعلام سنجی پروژه‌ها، افزود: ناهماهنگی بین دستگاهی در اخذ استعلامات، اجرای پروژه‌ها را زمان بر کرده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه اجرای برخی پروژه‌های عمرانی از شیوه اداری درستی پیروی نمی‌کند، گفت: برخی اختلاف نظرهای اداری و همچنین عدم آگاهی از شیوه نامه اداری سبب شده تا برخی پروژه‌های عمرانی تا ۱۰ سال هم به طول بیانجامد.

ده پهلوان با اشاره به عواقب جبران ناپذیر تعویق افتاده یک دهه‌ای پروژه عمرانی، اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ابتر ماندن یک پروژه غیر قابل جبران است.

وی تصریح کرد: گفتمان‌های بین دستگاهی می‌تواند بسیاری از چالش‌های اداری مسیر اجرای پروژه را مرتفع کند که می‌طلبد سازمان‌ها و دستگاه‌ها نسبت به این امر توجه ویژه داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه جای جای این کشور نقاط قرمز میراث فرهنگی است، گفت: بیش از ۱۰۰ پروژه در کشور در نقاط حساس و قرمز میراث فرهنگی قرار دارد که با انجام شیوه نامه‌های استعلامی و اداری روند اجرای آن تسهیل بخشیده می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1395807

مهمترین اخبار ایران و جهان: