نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 10:22

عاشورای حسینی در تاجیکستان + تصاویر

مراسم باشکوه عزاداری عاشورای حسینی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور جمع کثیری از ارادتمندان و عاشقان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در سالروز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش مراسم باشکوه عزاداری ظهر عاشورا و شام غریبان با حضور سفیر، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی و جمع کثیری از ایرانیان مقیم و ارادتمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محل سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم نورانی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس سوگواران حسینی در رثای سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و شهیدان دشت کربلا عزاداری و سینه‌زنی کردند.

«محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی به تبیین برخی از ویژگی‌های شخصیتی امام حسین (ع) و فلسفه قیام عاشورا پرداخت.

وی گفت: حادثه‌ها در تاریخ عمدتا هر اندازه از نقطه آغاز خود فاصله می‌گیرند، کم‌رنگ‌تر می‌شوند و سهمشان در گزارش‌های تاریخی به‌مرور زمان کم و کمتر می‌شود، زیرا رویدادهای دیگری پیش می‌آید و آن‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند. اما یک حادثه‌ای در تاریخ وجود دارد که هرچه از مبدأ خود فاصله می‌گیرد، درخشان‌تر و روشن‌تر می‌شود و گره‌خوردگی آن با انسان، جامعه و جهان بیشتر می‌شود که آن واقعه عاشورا است.

وی ادامه داد: با گذشت هزاران سال از واقعه عظیم کربلا، انگار همین امروز اتفاق عاشورا رخ داده و همیشه طراوت و تازگی این واقعه را در کنار خود احساس می‌کنیم. کربلا را هر بار بگویی باز تازه است. روضه‌ای را که صدبار شنیده‌ای، عجیب است، وقتی دوباره می‌شنوی باز گریه می‌کنی.

سفیر ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ‌گفت: کربلا را گاه از بُعد مرثیه، داغ، درد و اندوه می‌بینیم که بسیار خوب است، اما کافی نمی‌باشد چرا که مقصد کربلا این نیست. امام حسین (ع) بیشتر دوست دارد نگاه اسوه‌ای به کربلا داشته باشیم؛ یعنی باید شخصیت‌های کربلا یک الگو و سرمشق برای زندگی کردن و برای رسیدن به حیات طیبه باشند.

صابری تاکید کرد: باید به کربلا نگاه آموزه‌ای داشت؛ علاوه بر حضرت امام حسین (ع) همه یاران ایشان اسوه و الگوی خوبی برای همه ما می‌باشند. حضرت قاسم و حضرت علی‌اکبر (ع) برای نسل امروز نوجوان و جوان درس‌آموزند و با معرفی و تبیین سیره و منش این حضرات می‌توان بزرگ‌ترین مشکلات نسل جوان  را برطرف کرد.

سفیر ایران با بیان اینکه «درس کربلا قدم گذاشتن در میدان تصمیم‌گیری است»، اظهار داشت: معرفت در جزء جزء حرکات و اتفاقات‌ کربلا موج می‌زند و هیچ چیزی جز این بُعد نمی‌توان در آن مثال زد، حتی شهید‌ شدن بچه شیرخوار نیز اوج معرفت الهی است. بنابراین تمام حرکت‌ها در واقعه کربلا معنادار بوده و هیچ چیزی اضافه نیست که این نشان از بُعد معرفتی این واقعه عظیم در تاریخ اسلام دارد که باید استخراج و بیشتر مطرح شود.

صابری در ادامه با اشاره به اهمیت نماز و اهتمام امام حسین (ع) به اقامه نماز جماعت ظهر در اول وقت در میدان کارزار عاشورا گفت: کربلا قصه دائم در نماز بودن است. در وصف شب عاشورا می‌گویند که اصحاب در تمام لحظات در نماز بودند. حتی وقتی با هم گفت‌وگو می‌کردند گویی نماز می‌خواندند. یعنی نماز در درون آنان جریان داشت و نماز بالاترین راز انسان است و شست‌وشو دهنده جان و روح می‌باشد. از اینجاست که پیامبر اسلام (ص) فرمودند: نماز شستشو دادن خویشتن است.

شایان ذکر است که مراسم عزاداری حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان از روز ششم محرم شروع و با برگزاری ظهر عاشورا و شام غریبان آن حضرت و و شهیدان دشت کربلا به پایان رسید.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1414995

مهمترین اخبار ایران و جهان: