نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 09:04

ارتش اوکراین با بمب‌های خوشه‌ای منطقه دونتسک را بمباران کرد

رسانه‌های روسی اعلام کردند ارتش اوکراین بامداد امروز منطقه دونتسک را با گلوله‌های خوشه‌ای بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی پرونده‌های مربوط به جنایات جنگی در اوکراین امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد که نیروهای اوکراینی منطقه دونتسک را با گلوله‌های خوشه‌ای ۱۵۵-mm بمباران کردند.

این بیانیه به خسارت و تلفات احتمالی این حمله اشاره‌ای نکرده است.

به نوشته اسپوتنیک، آمریکا و کشورهای غربی گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری را در اختیار رژیم کی یف قرار دادند و نیروهای اوکراینی به طور گسترده از آن‌ها در بمباران شهرها و مناطق جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک استفاده می کنند.

پس از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا اوایل خرداد در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» رسماً تأیید کرد که این کشور تصویب کرده که برای نخستین بار تسلیحات مناقشه‌انگیزِ «بمب‌های خوشه‌ای» را در اخیار ارتش اوکراین قرار دهند.

بایدن مدعی شد که این تصمیم، «تصمیمی سخت» برای دولت آمریکا بوده، اما او و کابینه‌اش در نهایت «پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره» این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا «مهمات اوکراینی‌ها در حال اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین و مشورت بامتحدان خبر می‌دهد که پیش از این «بوریس پیستوریوس» (Boris Pistorius) وزیر دفاع و «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در گفت‌وگوهایی جداگانه مخالفت برلین با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین اعلام کردند.وزیر دفاع آلمان در برن در این خصوص گفت: آلمان مهمات خوشه‌ای به اوکراین نمی‌دهد، زیرا این کشور کنوانسیون منع تولید و استفاده از این نوع سلاح را امضا کرده است. از سوی دیگر، الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش هم هم‌زمان اعلام کرد: اتریش با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به دلیل تهدید طولانی مدت برای غیرنظامیان مخالف است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441007

مهمترین اخبار ایران و جهان: