نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 18:05

حیات‌وحش منطقه حفاظت شده «رئیسی» در محاصره غبار

رییس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: منطقه حفاظت شده رئیسی به شدت تحت‌تاثیر گرد و غبار قرار گرفته و حیات‌وحش منطقه پراکنده‌ شده‌اند.

محمدمهدی نوربخش در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: بر اثر گردو غبار بسیاری از مسیرهای تردد، مراتع و اراضی‌ کشاورزی منطقه از شن و ماسه پوشیده شده است و حیات وحش منطقه رئیسی هم تحت‌تاثیر غبار پراکنده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور افزود: هرساله با شروع بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان شهرستان میان‌جلگه و منطقه حفاظت‌شده رئیسی در شهرستان میان‌‌جلگه متاثر از گردوغبار حاصل از وزش بادهای ۱۲۰روزه سیستان می‌شود.

وی بیان کرد: در سال جاری افزایش دمای هوا، کاهش ۴۲درصدی بارندگی نسبت به میانگین دراز مدت و تخریب پوشش مرتعی و تاغزارها سبب شده تا علاوه بر انتقال گردوغبار با منشا کشور افغانستان و شهرهای مرزی استان، با افزایش گردوغبار محلی منطقه حفاظت شده رئیسی به شدت تحت‌تأثیر گرد و غبار ناشی از وزش این بادها قرار بگیرد.

نوربخش تصریح کرد: بدیهی است در صورت توجه نکردن به راهکارهای مقابله با خشکسالی زندگی روستانشینان منطقه بیش از پیش تحت تاثیر پدیده انتشار گردوغبار قرار می‌گیرد و زندگی ساکنین منطقه با مخاطرات زیادی روبرو می‌شود و در نهایت کوچ اجباری اهالی منطقه را به دنبال دارد.

راهکارهای کاهش انتشار گردوغبار و ریزگردها 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور بیان کرد: برای مدیریت و کاهش پدیده انتشار گردوغبار و ریزگردها علاوه بر مدیریت کانون‌های ایجاد گردوغبار در کشور افغانستان باید تمهیداتی در داخل کشور اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در بخش دامداری باید راهکارهایی چون جلوگیری از تخریب مراتع از طریق جلوگیری از چرای بی‌رویه دام و جایگزینی دامداری صنعتی با دامداری سنتی در بخش دام سبک را اجرایی کنیم.

نوربخش اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی و بهینه‌سازی مصرف آب با استفاده از توسعه سیستم‌‌های نوین آبیاری، جلوگیری از تخریب تاغزارها، احیای جنگل‌های دست کاشت و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باید مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

جلوگیری از استفاده سامانه ضدتگرگ در باغ‌های پسته

وی تاکید کرد: استفاده نکردن از سامانه‌های ضد تگرگ که به تازگی در برخی از مزارع از جمله باغ‌های پسته مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب پراکندگی ابرها از منطقه می‌شود می‌تواند از راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی و کاهش پدیده انتشار گردوغبار منطقه باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور عنوان کرد: امروز شاهد هستیم در روزهای پایانی تیرماه حتی در کلان‌شهرهای استان خراسان‌ مشهد، بجنود و همینطور نیشابور تحت‌تأثیر گردوغبار ریزگردها قرار گرفتیم و توجه نکردن به این موضوع مخاطرات جدی را به دنبال دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1373507

مهمترین اخبار ایران و جهان: