نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 15:03

طرح‌های جوانی جمعیت در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

شهرکرد_رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح‌های جوانی جمعیت در تمامی شهرستان‌های این استان خبر داد.

علی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص انواع سقط جنین، اظهار کرد: دو روش برای این کار وجود دارد قانونی که با منبع و نظر پزشک انجام می‌شود و غیرقانونی که به چند روش انجام می‌شود.

وی افزود: تعیین آمار سقط غیرقانونی جنین به سه روش مستقیم، شمارش سقط‌هایی که انجام می‌شود و روش بسط شبکه‌ای انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مطالعه علمی بر اساس سه روش سقط جنین در چندین استان کشور انجام و به کل کشور تعمیم داده شد، نتایج این مطالعات بیان کرد که سالانه با روش مستقیم ۳۱۱ هزار مورد، با روش شمارش آیتم‌ها ۶۰۴ مورد و با روش بسط شبکه‌ای که دقیق‌تر است حدود ۵۳۰ مورد سقط در کشور انجام می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه نکته مهمی که باید به آن پرداخته شود این است که دلایل سقط جنین چیست، عنوان کرد: جنسیت جنین، علت سقط نیست، بلکه ادامه تحصیل مادران، اعتیاد پدران، ترس از دست دادن شغل مادران، خشونت از طرف همسر یا بستگان، بارداری در دوران عقد و نامزدی، نا امیدی از آینده فرزند، بارداری حاصل از ارتباط با فردی غیر از همسر، مشکلات جسمی مادر، نقص جنین، مشکلات مادی و نخواستن فرزند بیشتر دلایل سقط جنین هستند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل سقط جنین در زنان ۱۸ تا ۴۹ سال نخواستن فرزند بیشتر، مشکلات مالی، بد موقع بودن بارداری، نقص جنین و مشکلات جسمی مادراست، خاطرنشان کرد: بیشترین روشی که به وسیله آن سقط جنین انجام می‌شود استفاده از داروی شیمیایی در ابتدا و سپس مصرف داروهای گیاهی و… است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بیشترین محل سقط جنین در منزل و بعد از آن مطب ماما، پزشک، بیمارستان و… است.

احمدی بیان کرد: به لحاظ وضعیت تأهل، ۸۴ درصد سقط جنین در کسانی رخ می‌دهد که متأهل هستند، بعد از آن بیشترین آمار مربوط به بارداری در دوران عقد و نامزدی، افراد مجرد و نهایتاً کسانی است که مطلقه بوده یا همسر آن‌ها فوت کرده است.

وی تاکید کرد: رتبه اول سقط‌های قانونی که بر اساس مجوز پزشکی قانونی انجام شده است مربوط به استان یزد، ایلام، خوزستان، فارس و چهارمحال و بختیاری است، در این استان‌ها میزان تشکیل پرونده برای مالیات جسمی سقط درمانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این استان حدود ۳۵ است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ روند صعودی سقط جنین با مجوز قانونی را شاهد هستیم.

احمدی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۶۳ پرونده سقط جنین در پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری تشکیل که از این تعداد ۱۱۴ مجوز سقط صادر شد، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۴ پرونده تشکیل شد که ۱۱۱ مورد از این پرونده‌ها در سال ۱۴۰۱ منجر به سقط جنین شده است.

وی افزود: شهرستان‌های سامان، بن، شهرکرد و کیار جز اولویت‌های مداخله در خصوص جوانی جمعیت هستند، بعد از این شهرستان‌ها بروجن و فارسان در درجه دوم و کوهرنگ، خانمیرزا، لردگان و فلارد در درجه سوم قرار دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397707

مهمترین اخبار ایران و جهان: