نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 22:22

روسیه: به تلاش‌ برای ثبات مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه در نشست با همتایان ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی خود گفت که صلح در «قفقاز جنوبی» به نفع روسیه است و این کشور با استفاده از روابط خوب به دوستان خود کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست با همتایان ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی خود گفت که صلح  در «قفقاز جنوبی» به نفع روسیه است و این کشور برای برقراری امنیت در منطقه تلاش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «آرکا»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در آغاز نشست سه جانبه با «آرارات میرزویان» و «جیحون بایراموف» وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در «مسکو» گفت: «نفع اصلی روسیه صلح و ثبات در قفقاز جنوبی است.»

وی گفت: «ما به تازگی گفت‌وگوهای جداگانه انجام داده‌ایم و اکنون هر سه به تلاش خود برای اجرای وظایفی که ناشی از بیانیه‌های سران ما در حل و فصل مشکل قره باغ کوهستانی و به طور گسترده‌تر عادی سازی روابط بین باکو و ایروان است، ادامه خواهیم داد.»

 

جمهوری آذربایجان و ارمنستان مدت‌هاست که با پادرمیانی روسیه و اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: «به تلاش‌های خود با هدف تثبیت وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، حل مشکلات بشردوستانه، رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل‌ونقل ادامه خواهیم داد.»

لاوروف گفت: «آماده‌ایم با استفاده از روابط خوب به هر طریق ممکن به دوستان خود کمک کنیم. انتظار دارم این موضوعات در فضایی عملگرا و سازنده مورد بررسی قرار گیرد.»

جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان  بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1403751

مهمترین اخبار ایران و جهان: