نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 14:49

مبارزه با بیماری «سفیدک دروغی» سیب‌زمینی در ۱۷ هزار هکتار

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سطح بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار با بیماری «سفیدک دروغی» مبارزه شده و عملیات سمپاشی تا ریشه‌کنی کامل این بیماری ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده ظهر دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت «سفیدک دروغی» سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: مبارزه با «سفیدک دروغی» سیب‌زمینی کاملاً مدیریت شده و با سعی و اهتمام دست‌اندرکاران تولید، بهره‌برداران و سیب‌زمینی‌کاران پیش‌بینی می‎‌شود میزان خسارت این بیماری به حداقل برسد.

وی در مورد مبارزه با این بیماری با استفاده از هواپیماهای سمپاش تصریح کرد: سمپاشی مزارع سیب‌زمینی با استفاده از هواپیماهای سمپاش توجیه کارشناسی ندارد چرا که مزارع سیب‌زمینی به صورت یکپارچه نیست و انواع دیگر محصولات زراعی در کنار این محصول کاشته شده و امکان آسیب رساندن به دیگر محصولات زراعی نیز وجود دارد، همچنین متوسل شدن به این روش سمپاشی خطرات زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: لیست شرکت‌های مجاز فروش سم به بهره‌برداران اعلام شده و سیب‌زمینی‌کاران می‌توانند با مراجعه به این مراکز، سموم مورد نیاز خود را تهیه کرده و به هیچ وجه سموم مورد نیاز را از مراکز غیرمجاز و یا فروشندگان دوره‌گرد تهیه کنند.

تقی‌زاده افزود: به سیب‌زمینی‌کاران توصیه می‌کنیم از دادن کود از ته به محصول خودداری کرده و از تکرار آبیاری مزارع خود حتی‌المقدور بپرهیزند چرا که آبیاری مزارع در این وضعیت بحرانی سبب افزایش رطوبت خاک و گسترش این بیماری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل تولید و بالغ بر ۲۰۰ هزار تن از سیب‌زمینی تولیدی مازاد استان به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1366095

مهمترین اخبار ایران و جهان: