نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 01:02

پرچم عزای امام حسین (ع) در بوشهر برافراشته شد

بوشهر- همزمان با نخستین شب از ماه محرم پرچم بزرگ عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در میدان شهید رئیسعلی دلواری بوشهر برافراشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که در آستانه ماه محرم، برنامه‌های مختلفی به منظور استقبال از محرم در بوشهر در حال برگزاری است و یکی از مهمترین اقدامات، سیاه‌پوش کردن کوچه‌ها، میادین، خیابان‌ها و معابر مختلف است.

هیئت‌های مذهبی آماده و مهیای برگزاری و اقامه عزای حسین (ع) شده‌اند و در نخستین شب از ماه محرم، مراسم و برنامه‌های عزاداری در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر برگزار شد.

همزمان با نخستین شب از ماه محرم پرچم بزرگ عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در میدان شهید رئیسعلی دلواری بوشهر برافراشته شد.

در این ویژه برنامه که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار شد، ارتباط مستقیم تصویری با کربلای معلی و دمام‌زنی به مناسبت آغاز ماه محرم به اجرا درآمد.

در دهه اول ماه محرم سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای بزرگداشت این دهه اجرایی می‌کند.

همکاری با هیئت‌های مذهبی و موکب‌ها در مراسم سوگواری دهه محرم، از دیگر برنامه‌های این سازمان برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌های محرم و صفر است.

سیاه‌پوشی معابر و میادین شهری و همچنین جانمایی المان‌های ماه محرم و صفر در برخی از میادین شاخص شهر از دیگر اقدامات شهرداری بوشهر است که توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری و با هدف استقبال از ماه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) انجام شده است.

برگزاری مراسم و مجالس محرم در استان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه ایام مام محرم در استان بوشهر یکی از ایام خاص و ویژه است اظهار داشت: ویژگی مراسم عزاداری بوشهر همراه با شور و شعور حسینی است.

حجت‌الاسلام محمد قادری با بیان اینکه عزاداران حسینی اشعار فاخر در کنار آئین‌های مذهبی اجرا می‌کنند گفت: شعار امسال مشترک هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در ماه محرم «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» است.

وی با بیان اینکه عزاداری بوشهری به جمع بودن وابسته است گفت: عزاداری بوشهری‌ها در ماه محرم و صفر از جذابیت‌های منحصربه‌فرد برخوردار و آئین سوگواری سنتی بوشهر در فهرست آثار ملی معنوی ایران به ثبت رسیده است.

پرچم عزای امام حسین (ع) در بوشهر برافراشته شد

فعالیت ۱۰۰۰ هیئت مذهبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به فعالیت هزار هیئت‌های مذهبی در استان طی این ایام تصریح کرد: ۸۰۰ آقا و بانو ستایشگر به مدح و مرثیه اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام می‌پردازند.

قادری برپایی منبرهای مختلف در مساجد، تکایا، حسینیه و امام‌زاده‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: منبرها در ماه محرم به حضور چهره‌ها، علما و شخصیت‌های استانی و ملی تشکیل می‌شود و به تبیین حماسه سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌پردازند.

وی هیئت مذهبی را محل جهاد تبیین دانست و تأکید کرد: هیئت‌های مذهبی در کنار فعالیت‌های خود نسبت به روشنگری مردم در مراسم ماه محرم در قالب جهاد تبیین اقدام می‌کنند.

برگزاری ۱۲ هزار مراسم

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مراسم و مجالس حسینی در نقاط مختلف این استان اظهار داشت: شهرها و روستاهای استان صحنه برگزاری مراسم حسینی است.

حسین حیدری از فعالیت هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی استان بوشهر در دهه نخست محرم امسال خبر داد و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۲ هزار مراسم در دهه اول محرم در این استان برگزار شود.

وی بیان کرد: برنامه‌های محرم و صفر در استان بوشهر به صورت مردمی برگزار می‌شود و مردم حضوری گسترده و پرشور و شعور در این مراسم و برنامه‌ها دارند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر تاکید کرد: تبیین و روشنگری و تشریح پیام عاشورا از مهمترین اهداف در مراسم و مجالس حسینی است.

همزمان با ماه محرم مراسم و عزاداری سنتی استان بوشهر در شهرها و روستاهای این استان برگزار می‌شود که از مهمترین برنامه‌ها می‌توان به نواختن سنج و دمام، پامنبری، ذکرخوانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی، مراسم شیرخوارگان حسینی، مختک‌گردانی، مقتل‌خوانی، صبحدم و… اشاره کرد.

اوج عزاداری در بوشهر در شب تاسوعا و عاشورا حسینی است که مردم با برپایی مراسم ویژه عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت علیه‌السلام به نمایش می‌گذارند.

آئین صبحدم، به مناسبت وداع امام حسین علیه‌السلام با اهل بیت علیه‌السلام در بامداد روز عاشورا برگزار می‌شود.

در این آئین، عزاداران با نوحه و نوای «ای صبحدم یک دم مدم، یک امشب بهر خدا، تا کشته نگردد حسین، اندر زمین کربلا» سینه می‌زنند و دور منبر به حرکت در می‌آیند و این نوحه را با صدایی هماهنگ تکرار می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1370795

مهمترین اخبار ایران و جهان: