نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 10:27

آذربایجان شرقی ۵۴۹ رسانه دارد

تبریز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی ۵۴۹ رسانه دارد و از این حیث بعداز استان تهران دومین استان دارای بیشترین تعداد رسانه هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست صمیمی خبرنگاران و تشکل‌های رسانه‌ای آذربایجان شرقی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مناسبت روز خبرنگار، در محل تالار خاقانی اداره کل ارشاد استان، برگزار و نمایندگان تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و خبرنگاران به بیان دغدغه‌ها و مسائل مربوطه پرداختند.

محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این نشست، اظهار کرد: خبرنگاران، دیدبانان جامعه هستند و بخشی از رشد آگاهی جامعه در عرصه رسانه شکل می‌گیرد.

وی افزود: علم، دانش و فضیلت، مراتب مختلفی دارند اما حوزه رسانه و کنشگران این عرصه و خبرنگاران، نقش اثربخش در مسائل روز و فرهنگ عامه جامعه ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ استقلال، مطالبه گری و امیدآفرینی رسانه‌ها، ادامه داد: خبرنگاری، دو رویکرد بیرونی و درونی دارد که رویکرد بیرونی آن شامل اهمیت مسئله خبر و رسانه بوده و بایستی مسائل را در جامعه تبیین کنند و منجر به آگاهی بخشی در جامعه شوند.

بلاغی تاکید کرد: هر سیستم، مدیر و دستگاهی که با جریان خبری، ارتباطی اثربخش و آگاهی بخش داشته و پاسخگو باشد و حتی در ضعف و نقص نیز شفاف عمل کند، یک مجموعه موفق خواهد بود.

وی با بیان این‌که فعالان حوزه خبری برای حفظ اثربخشی و توانمندی خود در جامعه بایستی تلاش کنند، گفت: افراد معدودی به واسطه برخی منافع، چشمانشان را بر روی برخی مسائل می‌بندند و شاید منافع شخصی بر عمومی و ملی تقدم می‌یابد در حالی که باید با حفظ استقلال و رویکرد مطالبه گری، منصفانه، مصلحانه و واقع بینانه نقد داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که باید عرصه خبری به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد، گفت: بحث آموزش به فعالان رسانه‌ای بر عهده تشکل‌های رسانه‌ای و خود رسانه‌ها بوده و ارشاد نیز باید پشتیبانی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: اگر تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و تخصصی در جایگاه خود به کنشگری نرسند، عرصه رسانه دچار ضعف خواهد شد.

وی با بیان این‌که اگر انجمن‌های رسانه‌ای فعال شوند، می‌توانند مطالبه گری کنند، افزود: اکنون ظرفیت کنشگری رسانه‌ای، محدود به تبریز و استان شده در حالی که می‌توان صدای بلند رسانه‌ها را از استان به کل کشور رساند.

وی هم‌چنین با اشاره به واریز تسهیلات متقاضیان اصحاب رسانه، گفت: برای نخستین بار، تسهیلات تبصره ۱۶ به مبلغ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای اصحاب رسانه و هنر استان در روزهای اخیر پرداخت شده که تلاش می‌کنیم این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان برسد.

حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه از حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه استان خبر داد و گفت: جشنواره‌های مختلفی در حوزه رسانه در سطح شهر تبریز در حال برگزاری است. از جمله جشنواره «تبریز ما» که توسط مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز برگزار شده و فضایی برای نکات مثبت و منفی حوزه شهری فراهم می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره «آب در آئینه رسانه» توسط شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد و گفت: فراخوان جشنواره رسانه‌ای کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان نیز به زودی رونمایی می‌شود. اکنون فضا برای کنشگری و ایفای نقش اصحاب رسانه کاملاً فعال است.

وی با اشاره به تعدد بالای رسانه‌ها در استان و مشکل کیفی سازی آن‌ها، اظهار کرد: در بحث کیفی سازی رسانه‌ها بایستی اقدام شده و بحث آموزش، جدی گرفته شود. فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسالت پشتیبانی از آموزش‌های رسانه‌ای دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433307

مهمترین اخبار ایران و جهان: