نیوز سیتی!
27 اسفند 1401 - 16:25

شمشیر دموکراتها زیر گلوی ترامپ؛ از هدایا چه خبر آقای رئیس جمهور؟

براساس گزارش جدید نمایندگان دموکرات کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، رئیس جمهور سابق این کشور در دوران تصدی، از اعلام هدایای دریافتی به ارزش حدود ۳۰۰ هزار دلار امتناع کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نمایندگان دمکرات کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش جدید خود اعلام کردند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور و خانواده‌اش در دوران ریاست جمهوری وی، دریافت بیش از ۱۰۰ هدیه به ارزش تقریبی ۳۰۰ هزار دلار از کشورهای خارجی را به این کمیته اعلام نکرده است.

در این گزارش به ۱۶ هدیه دریافتی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره شده که ترامپ آنها را گزارش نکرده است. ارزش یک «خنجر» دریافتی از عربستان بیش از ۲۴ و دو مجموعه شمشیر ۸هزار و ۸۰۰ دلار اعلام شده است.

از دیگر هدایای دریافتی گزارش‌نشده می‌توان به یک تابلو نقاشی بزرگ از ترامپ اهدایی از سوی رئیس جمهور السالوادور، یک ماکت ۴هزار و ۶۰۰ دلاری از بنای تاج محل از هندوستان، چندین فقره چوب گلف از طرف شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن و همچنین کتاب‌ها و اشیاء هنری از طرف شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اشاره کرد.

در گزارش مذکور آمده است: سوابق و اسناد نشان می‌دهد که دونالد ترامپ و خانواده درجه یک او، ۱۱۷ هدیه خارجی اعلام‌نشده به ارزش تقریبی ۲۹۱ هزار دلار دریافت کرده‌اند. این افشاگری ابهامات قابل توجهی درباره دلایل ترامپ برای علنی نکردن دریافت این هدایا مطابق با قانون فدرال، مطرح می‌کند.

بر اساس قانون «هدایا و اشیاء زینتی»، مقامات آمریکا باید تمام هدایای دریافتی که ارزش آن از «حداقلی مشخص» فراتر رود را به طور علنی اعلام کنند. این رقم حداقلی در حال حاضر ۴۱۵ دلار است.

جیمی راسکین، نماینده دمکرات مریلند که یکی از اعضای ارشد کمیته نظارتی محسوب می‌شود، دولت ترامپ را به «بی‌اعتنایی فاحش به حاکمیت قانون» و «سوءمدیریت سازمان‌یافته هدایای بزرگ از طرف دولت‌های خارجی» متهم کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که برخی از هدایای بزرگ از جمله تابلویی که ترامپ از رئیس جمهور السالوادور دریافت کرده، گم شده و اضافه کرد که دمکرات‌های مجلس نمایندگان مصمم هستند تا به این موضوع پی ببرند که «آیا این هدایا برای تحت تاثیر قرار دادن رئیس جمهور و دستکاری سیاست خارجی آمریکا استفاده شده یا خیر.»

اتهامات اخیر علیه ترامپ در حالی مطرح شده که کمیته نظارت مجلس نمایندگان پنجشنبه هفته گذشته اسنادی را منتشر کرد که در آن ادعا شده یکی از شرکای یک شرکت انرژی چینی به خانواده جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا بیش از یک میلیون دلار پول داده است.

گفته می‌شود این رقم بین هانتر بایدن، پسر و جیمز بایدن برادر رئیس جمهور آمریکا و همچنین هالی بایدن، عروس وی تقسیم شده است. جو بایدن شخصاً این اتهامات را رد کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1099195

مهمترین اخبار ایران و جهان: